Kicsoda
a zsidók és a keresztények Istene, a
mi Istenünk?
Tamás
pedig így felelt: „Én Uram, és én Istenem!” (Ján.20:28, MBT)
Ha
feltesszük azt a kérdést, kicsoda a mi Istenünk, akkor a
háromsághívők azt válaszolják, hogy a mi Istenünk Jézus
Krisztus, aki azonos az ószövetség Istenével Jehovával. És
hivatkoznak Tamás kijelentésére, aki a fentieket mondta.
Ellenőrizzük
le, mit mond az ÓSZ és USZ, kicsoda a
mi Istenünk?
(Magyar Biblia Tanács fordításában)
A
teljes Szentírás (ÓSZ=héber és USZ=görög Iratok)
kinyilatkoztatása/tanítása szerint égnek
és földnek, minden igaz hívőnek (ősatyák,
zsidók, prozeliták, az Ur Krisztus, apostolai és
tanítványai/követői) JHVH
(Jahve/Jehova) AZ ISTENE,
és nem Jézus Krisztus, nem a szent szellem, hanem csak és
kizárólag
AZ
ATYA
egyedül!!!
Lásd a következő igehelyeket:
Az
ÓSZ-ben:
„Áldott
az ÚR, Sémnek
Istene!”
(1Móz. 9:26)
„Istened
leszek” (1Móz 17:7)
„Istenük
leszek.” (1Móz. 17:8)
„hadd
eskesselek meg az ÚRra, az ég és föld Istenére”
(1Móz. 24:3)
„a
ti atyáitok Istene
küldött engem hozzátok,” (2Móz.3:13)
„Az
ÚR, atyáitok
Istene,
Ábrahám
Istene,
Izsák Istene
és
Jákób Istene
„ (2Móz. 3:15)
„én, az ÚR, a te
Istened” (2Móz. 20:5)
„Az
ÚR, a mi
Istenünk,
„(5Móz. 1:6)
„Halld
meg, Izráel: Az ÚR a mi
Istenünk,
egyedül az ÚR!” (5Móz. 6:4)„az ÚR, a te Istened, „ (5Móz. 6:15)
„Mert az ÚR, a te Istened emésztő tűz, féltőn szerető Isten! „ (5Móz. 4:24)
„ a ti Istenetek, az ÚR az Isten” (Józs. 2:11)
„ Istened az én Istenem.” (Ruth 1:16)
„az ÚRtól, Izráel Istenétől,” (Ruth 2:12)
„az ÚR, a menny Istene” (Ezsdr. 1:2)
„Izráel Istenének, az ÚRnak a házát! Ő az Isten Jeruzsálemben” (Ezsd. 1:3)
„ szent az ÚR, a mi Istenünk!” (Zsolt. 99:9)
„Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el?” (Zsolt. 22:2)
„örömöm telik az ÚRban, víg örömre indít Istenem” (Ézsa. 61:10)
„URam, te vagy a mi atyánk,” (Ézsa. 63:16)
„te vagy, URam, a mi Istenünk!” (Jer. 3:21-25)
„ én Istenetek leszek, ti pedig az én népem lesztek” (Jer. 7:23)
„ Az én népem lesznek, én pedig Istenük leszek” (Ezék. 11:20)
„ én népem lesznek, én pedig Istenük leszek - így szól az én URam, az ÚR” (Ezék 14:11)
„Istenük leszek, ők pedig népem lesznek. „ (Ezék. 37:27)
„a menny Istene „ (Dán. 2:44)
„ a ti Istenetek az istenek Istene” (Dán. 2:47)
„Dániel Istenét! Ő az élő Isten” (Dán. 6:27)
„A mi Urunk, Istenünk „ (Dán. 9:9)
„ Istenünknek, az Úrnak” (Dán. 9:10)
„n, az ÚR, vagyok a te Istened Egyiptom óta.” (Hós. 13:4)
„én, az ÚR, vagyok a ti Istenetek,” (Jóel 2:27)
„én, az ÚR, vagyok a ti Istenetek” (Ámos 9:15)
„ Az URat, a menny Istenét félem,” (Jón. 1:9)
„Jónás imádkozott Istenéhez, az ÚRhoz a hal gyomrában.” (Jón. 2:2)
„mi az ÚRnak, a mi Istenünknek nevében járunk mindörökké.” (Mik. 4:5)
„URam, ősidőktől fogva te vagy az én szent Istenem! „ (Hab. 1:12)
„gondot visel róluk Istenük, az ÚR,” (Zofóniás 2:7)
„Istenük, az ÚR;” (Hagg. 1:12)
„az én népem lesznek, én pedig Istenük leszek,” (Zak. 8:8)
„az ÚR, Izráel Istene „ (Mal. 2:16)
„Az Urat, a te Istenedet imádd, „ (Máté 4:10)
„Szeresd az Urat, a te Istenedet” (Máté 22:37)
„ az Úr, a mi Istenünk, egy Úr, „ (Márk 12:29)
„Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” (Márk 15:34)
„és az én lelkem ujjong Isten, az én Megtartóm előtt,” (Luk. 1:47)
„Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.” (Ján. 20:17)
„ akiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk.” (Csel. 2:39)
„ úgy szolgálok atyáim Istenének,” (Csel. 24:14)
„ hálát adok az én Istenemnek Jézus Krisztus által „ (Róma 1:8)
„ békesség Istentől, a mi Atyánktól” (1Kor. 1:3)
„az Úr Jézus Krisztus nevében és a mi Istenünk Lelke által.” (1Kor. 6:11)
„nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya, „ (1Kor. 8:6)
„Istenük leszek, és ők az én népem lesznek” (2Kor. 6:16)
„a mi Urunk Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja” (Eféz. 1:17)
„a mi Istenünktől bátorságot kaptunk „ (1Thes. 2:2)
„megörvendeztettek minket a mi Istenünk előtt,”(1Thes. 3:9)
„a mi Istenünk és Atyánk színe előtt, „ (1Thes. 3:13)
„a mi Istenünk tegyen titeket méltóvá az elhívásra, „(2Thes. 1:11)
„a mi megtartó Istenünknek, és Krisztus Jézusnak, „ (1Tim. 1:1)
„Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt,” (1Tim. 2:3)
„a mi üdvözítő Istenünk” (Tit. 1:3)
„Kegyelem és békesség Istentől, a mi Atyánktól és a Krisztus Jézustól, a mi Üdvözítőnktől” (Tit. 1:4)
„ a mi üdvözítő Istenünk” (Tit. 2:10)
„megjelent a mi üdvözítő Istenünk jósága és emberszeretete,” (Tit. 3:4)
„békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól.” (Filemon 1:2)
„Hálát adok az én Istenemnek, „ (Fil. 1:3)
„Istenük leszek, ők pedig az én népemmé lesznek.” (Zsid. 8:10)
„ nem szégyelli az Isten, hogy őt Istenüknek nevezzék, „ (Zsid. 11:16)
„Mert a mi Istenünk emésztő tűz.”( Zsid. 12:29)
„ Istenünk és Üdvözítőnk, Jézus Krisztus „ (2Pét. 1:1)
„az Istennek és a mi Urunknak, Jézusnak „ (2Pét. 1:2)
„ akik a mi Istenünk kegyelmét kicsapongásra használják, és a mi egyedüli uralkodónkat és Urunkat, Jézus Krisztust megtagadják.” (Judás 1:4)
„ az Isten, az ő Atyja előtt: „ (Jel. 1:6)
„felírom rá az én Istenem nevét, és az én Istenem városának, az új Jeruzsálemnek a nevét, amely a mennyből száll alá az én Istenemtől, és az én új nevemet.” (Jel. 3:12)
„papokká tetted őket a mi Istenünknek, „ (Jel. 5:10)
„meg nem jelöljük a mi Istenünk szolgáit”(Jel. 7:3)
„Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónuson ül, és a Bárányé!” (Jel. 7:10)
„a hatalom és az erő a mi Istenünké örökkön-örökké. Ámen.”” (Jel. 7:12)
„Most lett a mi Istenünké az üdvösség, az erő és a királyság, a hatalom pedig az ő Krisztusáé„ (Jel. 12:10)
„Halleluja, az üdvösség, a dicsőség és a hatalom a mi Istenünké,” (Jel. 19:1)
„ „Dícsérjétek Istenünket, ti szolgái mindnyájan, „ (Jel. 19:5)
„Halleluja, mert uralkodik az Úr, a mi Istenünk, a Mindenható! „ (Jel. 19:6)
„Aki
győz, örökölni fogja mindezt, és Istene leszek annak, az pedig
fiam lesz.” (Jel. 21:7)
„Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?”(Mt 27,46)
„ az Úr, a mi Istenünk, egy Úr, „ (Márk 12:29)
„
Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én
Istenemhez, és a ti
Istenetekhez.”
(Jn. 20:17)
„Aki
győz, azt oszloppá teszem az
én Istenem
templomában, és onnan nem kerül ki többé, felírom rá az
én
Istenem nevét, és az én
Istenem városának, az új Jeruzsálemnek a nevét, amely a mennyből
száll alá az én
Istenemtől,
és az én új nevemet. „ (Jel. 3:12)
Mit mondott Jánosról az angyal Zakariásnak?
„az
Urat (JHVH-t) Ábrahám Istenének, Izsák Istenének és Jákób
Istenének mondta.”(Luk. 20:37)
„Ábrahám, Izsák és Jákób Istene, a mi atyáink Istene megdicsőítette Fiát, Jézust, „ (Csel. 3:13)
„Maga Mózes mondta: Prófétát támaszt nektek testvéreitek közül az Úr (JHVH), a ti Istenetek,” (Csel. 3:22)
„A mi atyáink Istene feltámasztotta Jézust, „ (Csel. 5:30).
„Ti viszont a Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig Istené.” (1Kor. 3:23)
„nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya, akitől van a mindenség, mi is őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus” (1Kor. 8:6).
„az Úr Jézus Krisztus nevében és a mi Istenünk Lelke által.” (1Kor. 6:11)
„Az Úr Jézus Istene és Atyja, aki áldott örökké,” (2Kor. 11:31)
„a mi Urunk Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja „ (Eféz. 1:17)
„ a mi Istenünk és Atyánk színe előtt” (1Thes 3,13)
„a mi Istenünk és az Úr Jézus Krisztus kegyelméből.” (2Thes 1:12)
„a mi megtartó Istenünknek, és Krisztus Jézusnak, „ (1Tim. 1:1)
„ezért kent fel téged az Isten, a te Istened „ (Zsid. 1:9).
„királysággá és papokká tetted őket a mi Istenünknek”(Jel. 5:10).
„Most lett a mi Istenünké az üdvösség, az erő és a királyság, a hatalom pedig az ő Krisztusáé„ (Jel. 12:10)
„ „Halleluja, az üdvösség, a dicsőség és a hatalom a mi Istenünké” (Jel. 19:1)
„az Isten és a Bárány trónusából ered.” (Jel. 22:1)
„Aki győz, örökölni fogja mindezt, és Istene leszek annak, az pedig fiam lesz. „ (Jel. 21:7)
Tamás olyasmit mondott, amit a Szentírás sehol
nem igazol! Tamás
kijelentése tehát ELLENTÉTBEN VAN a Bibliában található összes
ihletett kijelentéssel, ami a mi
Istenünket azonosítja! Tamás kijelentése mindezekkel az isteni
kinyilatkoztatásokkal nincs összhangban.
Ha
figyelmesen elolvassuk a János 20. részének beszámolóját,
láthatjuk, hogy a tanítványok az
Urat
látták Jézusban, és nem
az Istent!
(vö. Ján.20:18,20,25)
Tamás
azt mondta, ha nem látom, nem hiszem. (25.vers.) Tehát testies
gondolkodás vezette, mert aki szent szellemmel rendelkezik, az látás
nélkül is hiszi Krisztus feltámadását. (vö. Zsolt. 16:10; Csel.
2:27,31; 13:35) Tamás hitetlen
volt,
- azért mondja Jézus, hogy ne legyen hitetlen, hanem hívő. (vö.
27.vers.) Tehát Tamás
testies gondolkodású volt és hitetlen.
Amikor
testileg tapasztalta Jézus sebét a kezeivel, akkor mondta: „Én
Uram és én Istenem”.De ezt a kijelentését a szent szellem által
nem tehette, hiszen Péter Krisztust azonosító kijelentésével nem
egyezik meg. (vö. Máté 16:16: „Te vagy a Krisztus, az élő
Isten Fia.”) Kettő élő
Isten
pedig nincsen, hanem csak egy!
Ahogy
Júdás 25. verse mondja:
által dicsőség, fenség, erő és teljhatalom minden világkorszak előtt és
most és minden világkorszakba (aionba). Ámen.” (Vida Sándor fordítása)
A
János 20:19-24 szerint Tamás nem volt ott, amikor Jézus a
tanítványokra lehelte a szent szellemet. Ha rendelkezett volna
vele, nyilván nem kellett volna a sebbe nyúlnia. Gyakorlatilag
Tamás egy testi
kijelentést tett, a szent szellem vezetése és megvilágosító
ereje híján. Ilyen kijelentéseket mások is tettek a Biblia
beszámolója szerint, amiket nem lehet szövegkörnyezetükből
kiragadni, és nem lehet sugalmazottaknak tekinteni, különösen nem
lehet istentől jövő tanításnak beállítani.
Az,
hogy a háromság-tan hívei mégis a legfontosabb kijelentésnek
tartják Tamás kijelentését Jézus istenségéről, ez is azt
mutatja, hogy őket
sem a szent szellem vezeti, hanem
testies
gondolkodás.
Hiszen
már láthattuk, hogy A SZENT SZELLEM ÁLTAL A HÁROMSÁG-TAN NEM
KERÜLT BELE AZ ISTENTŐL IHLETETT SZENTÍRÁSBA,
hanem csak az apostoli kor utáni, zsinatok által befolyásolt
köztudatba. Az pedig az üdvösség szempontjából semmiképpen nem
mérvadó, különös tekintettel arra, hogy semelyik apostoli
tanítással nem
egyezik meg!
Jézus
azzal kommentálta Tamás kijelentését, hogy a látásából
fakadt a hite, de azok boldogok, akik nem látnak és hisznek! Tehát
Tamás példája (a testi ember megnyilvánulása) nem egy követendő
minta senki számára, akkor
a testiségéből fakadó kijelentése miért lenne minta,
különösen, amikor ellene
mond az ihletett írásszövegeknek!
Tamásnak
látásból fakadt a hite,
nem
a szent szellem vezette rá a hitre,
köv. képpen a
kijelentésére se a szent szellem vezette,
- hanem a
látása,
vagyis a testi
reakciója.
És
hogy Jézus nem javította ki Tamás kijelentését? Az alapállását
kijavította, mert a mintának nem a látást
tette
meg, hanem a
hitet, amit Isten ad.
(vö. Efézus 2:8) A hit pedig az isteni kijelentésekre épül, az
meg nem Jézust jelöli meg a mi Istenünknek!
A testi ember ha Jézust jelöli is meg, - ez a hívőknek nem
lehet minta.
János
azzal zárja, higgyétek, hogy Jézus az Istennek a
Fia (nem
maga az Isten),
és
hogy ezt hívén, életetek legyen az ő nevében. (vö. Ján. 20:31)
ELLENVETÉSEK
Többféle
ellenvetéssel élnek a háromsághívők Tamás kijelentésével
kapcsolatban, pl.: „Tamásnak Jézushoz
intézett vallomása (mikor már nem volt hitetlen, hanem hívő) így
áll a görögben: "ho küriosz mú kai ho
theosz
mú." Vagyis hívőként állította, amit állított, ezért
aki hívő, ugyanezt állíthatja. Csakhogy neki a hite a testi
tapasztalatból
származott, és nem a szent szellem sugalmazásából, úgy hogy ez
a kijelentésére is érvényes, a kijelentése a testi
tapasztalatból származó hitéből fakadt, és ezért nem lehet
mérvadó. Hogy elfogadta Jézus feltámadását, ez még önmagában
nem garancia arra, hogy azon nyomban megvilágosította őt a szent
szellem Jézus személyét illetően. Ahhoz ugyanis nem szükséges
testi tapasztalat.
A testi tapasztalat pontosan azt mutatja, hogy nem
a szent szellem közreműködése volt a háttérben. (Egyébként is
nem Jézus kiléte volt Tamás hitetlenségének a tárgya, hanem a
feltámadása, a kijelentésének meg Jézus kiléte volt a tárgya,
nem pedig feltámadása.) Másrészt meg Tamás már előzőleg is
félreértésbe került Jézus személyét illetően, mivel nem
értette mit jelent Jézusban az Atyát látni. Azonosságot vagy
visszatükröződést? (Lásd. Ján. 14:5-7. köv.)
„Hitben
járunk, és nem látásban” (2Kor. 5:7) De ez a hit tapasztalat
nélkül is működik. Ahogy Pál mondja: „Ha tehát száddal Úrnak
vallod Jézust, és szíveddel
hiszed,
hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert
szívvel
hiszünk, hogy
megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk.
Az Írás is így szól: „Aki hisz őbenne, nem szégyenül meg.”
(Róma 10:9-11) Szó sincs tehát arról, hogy Istennek
kellene vallanunk Jézust, hanem Úrnak!
Mert
mit is mond Filippi 2:11: - „és minden nyelv vallja, hogy Jézus
Krisztus Úr
az Atya Isten dicsőségére.” Tehát Úrnak kell Jézust vallani,
és arról nem szól az ihletett szöveg, hogy a mi
Istenünknek is kellene vallani, ahogy Tamás tette – és ahogy a
háromság-tan hívei teszik.
További
ellenvetés:
„attól, hogy Jézus Úr, még lehet Isten is, ahogy több igehely
állítja, pl. a Jn 1,1”. - Ez kétségtelenül igaz, nevezik az
Írások Jézust is Istennek, csakhogy a görög theosz szó
használata még nem bizonyítja, hogy Jézus lenne a mi
Istenünk. Ha mindenki a mi
Istenünk
lenne, akiket a Szentírás Istennek (a görögben mindenhol
kisbetűvel van írva a theosz=isten szó) nevez, akkor számtalan
Istenünk lenne, mivelhogy a Biblia az Isten szót sok mindenkire
használja, nem csak az Atyára, hanem a Fiúra is, de nem csak a
fiúra is, hanem Izrael vezetőire is (vö. Ján. 10:33-34), továbbá
az ördögre is, meg a hasra is...stb.
Tehát csak azért, mert
Jézust Istennek nevezi bizonyos helyeken a Szentírás, ez még nem
bizonyítja, hogy ő lenne a mi
Istenünk. Sőt, pont ellenkezőleg. Azt láthattuk a felsorolásban,
hogy az Atya, az egyetlen
Isten
a mi
Istenünk, és senki más! (Egyébként Jézusról nem ihletett
kijelentések azt is állították, hogy
Keresztelő János, meg Illés, meg Jeremiás volt, ami természetesen
nem áll.(vö. Mt 16:14) Hogy Isten volt (bizonyos
értelemben)-
ez áll, de a Szentírás nem őt nevezi meg a Biblia Istenének,
hanem az Atyját.
A
Jézus istensége az egy teljesen külön téma, és csak a
háromság-hit közvetítőinek érdekük, hogy összemossák a Jézus
istenségét és a mi
Istenünk egyedüliségét,
hogy egy olyan kitalált misztériumot próbáljanak bizonyítani
vele, ami a Szentírás lapjain nem
nyert kinyilatkoztatást!
Ha pedig nincs kinyilatkoztatva, akkor az az emberi fantázia
csapongó bűvkörébe tartozik, melyet a görög filozófia rajongói
támogattak meg zsinati (nem bibliai) tekintéllyel.
A
legtipikusabb ellenérv az a háromság-tan híveinek részéről,
hogy felsorolt igehelyek éppen a bizonyítandó állítást nem
tartalmazták, hogy tudniillik "nem Jézus a mi Istenünk."
Abból, hogy e helyek az Atyát nevezték meg ilyenformán, még nem
következik, hogy Jézus ne lehetne a mi Istenünk. Ez egyszerű
logika, és ha nem tudnak vele mit kezdeni a háromság-tant nem
elfogadók, amiatt nem a a háromsághitüeknek a feje kell hogy
fájjon.
Hát
pontosan azért is jött létre a háromság-tan, mert a Szentírás
azt nyíltan nem mondta ki, hogy Isten
nem szentháromság.
Csak annyit jelentett ki, hogy EGYETLEN ISTEN VAN (ÉS NEM HÁROM AZ
EGYBEN.) De ilyen alapon mindent ki lehet forgatni. Ha Jézus azt
mondaná, menjetek jobbra, akkor sokan arra hivatkoznának, hogy
azért mennek balra, mert Jézus azt
nem mondta, hogy balra nem lehet menni.
Vagyis, hogy menjünk
jobbra,
az nem zárja ki, hogy ne menjünk balra. Ha az Atya a mi
Istenünk, az nem zárja ki, hogy nem Jézus a mi Istenünk.
Vajon
mit lehet ezzel az észjárással kezdeni? Vajon meg kell cáfolni az
ilyen észjárást? Az ilyen észjárást nem lehet megcáfolni, de
nem is szükséges. Elvégre van mód elcsűrni-csavarni az írásokat,
csak éppen annak ára van, és nem is kicsi. Az ÜDVÖSSÉGBE KERÜL.
(vö. 2Pét. 3:16)
Például
az 1Móz
19:31-32-ben a következőket olvashatjuk: „És monda a nagyobbik a
kisebbiknek: A mi
atyánk megvénhedett, és nincsen a földön férfiú, a ki mi
hozzánk bejöhetne az egész föld szokása szerint. Jer, adjunk
bort inni a mi
atyánknak, és háljunk ő vele, és támasszunk magot a mi
atyánktól.”
(Károli ford.)
Abból,
hogy e helyek Lótot nevezték meg ilyenformán „mi
atyánk”-nak,
még nem követ-kezik, hogy ne lehetne valaki
más
Lót két lányának az atyja. - mondja a háromság-hit logikája.
Ugyanígy, abból, hogy a fentebb felsorolt igehelyek az Atyát
nevezték meg a mi
Istenünknek, még nem következik, hogy ne lehetne más (is) a
mi
Istenünk, mondjuk Jézus, - ahogy Tamás is mondta.
Vagyis
amikor Jézus azt mondta, hogy felmegy az ő
Istenéhez, a mi
Istenünkhöz, az nem biztos hogy az Atyát jelenti, hanem jelentheti
magát Jézust is. E logika szerint Jézus Istene az saját maga
volt, eképpen a mi
Istenünk
a Jézus az egy és ugyanaz, mint aki a Jézusnak az Istene is volt.
Vagy
pedig mivel az Atya a Jézus Istene, Jézus meg a mi Istenünk, így
a mi Istenünk az Atya, aki nem azonos Jézussal. Ez a variáció is
jól hangzik, csakhogy Jézus szerint nekünk ugyanaz az Istenünk,
mint neki, tehát Jézus kimarad a sorból, mialatt a háromság-hit
meg beteszi. Na hát ez aztán tényleg misztérium
a javából,
csak éppen semmiképpen nem lehet Istentől származó misztériumnak
nevezni, hanem inkább annak, amiről Jakab 3:15 tudósít:
„Ez
nem az a bölcsesség, a mely felülről jő, hanem földi, testi és
ördögi.”
Ugyanis
a mi
Istenünk az, Akinek
az akaratából származik minden
(vö. Jel. 4:11), - ez pedig semmiesetre sem Jézus Krisztus!
„
Hanem
szeressétek ellenségeiteket, és jól tegyetek, és adjatok
kölcsönt, semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz,
és ama magasságos [Istennek] fiai lesztek: mert ő jóltévő a
háládatlanokkal és gonoszokkal.” (Lukács 6:35)
Nem Jézus Krisztus a Magasságos (hüpszisztosz) Isten, és nem is követi az a Jézus Krisztust, aki a mi Istenünket, a (hüpszisztosz) - legmagasabb, Legfelsőbb, Magasságos Istent „JEHOVAHADOVÁ”-nak nevezi!
„Emlékezzél meg erről: Az ellenség szidalmazta az Urat, és az esztelen nép ingerlette a te nevedet.” (Zsoltárok 73:18, Káldi)
Pl. Máté 4:7; 4:10-ben idézi Isten Jehovah nevét:
http://aramaic-english.scripturetext.com/matthew/4.htm
Majd elválik, hogy akik gúnyolják Isten nevét, milyen tetszésre találnak Istennél az ítéletkor?
„Mert a te beszédidből ismertetel igaznak, és a te beszédidből ismertetel hamisnak.” (Máté 12:37)
Nem Jézus Krisztus a Magasságos (hüpszisztosz) Isten, és nem is követi az a Jézus Krisztust, aki a mi Istenünket, a (hüpszisztosz) - legmagasabb, Legfelsőbb, Magasságos Istent „JEHOVAHADOVÁ”-nak nevezi!
„Emlékezzél meg erről: Az ellenség szidalmazta az Urat, és az esztelen nép ingerlette a te nevedet.” (Zsoltárok 73:18, Káldi)
Pl. Máté 4:7; 4:10-ben idézi Isten Jehovah nevét:
http://aramaic-english.scripturetext.com/matthew/4.htm
Majd elválik, hogy akik gúnyolják Isten nevét, milyen tetszésre találnak Istennél az ítéletkor?
„Mert a te beszédidből ismertetel igaznak, és a te beszédidből ismertetel hamisnak.” (Máté 12:37)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése