Természetesen! –
válaszolnák a háromsághívők, hiszen szerintük a Szentháromság
a Bibliának egyik alaptanítása, és aki ezt nem fogadja el, azt
nem is lehet kereszténynek nevezni. Felmerül azonban a kérdés,
hogy ezt a tantételt erővel és saját tekintélyük latbevetésével
tartják-e fent, vagy a Szentírás is alátámasztja? Nagyon nem
mindegy ugyanis, hogy mi a helyzet. Isten ugyanis rendkívül
érzékeny arra, ha helytelenül szólunk Róla, és olyasmit
állítunk, amit Ő soha nem mondott.
Itt van pl. Jób és három
barátjának esete. Velük kapcsolatban olvashatjuk Isten
kijelentését a Jób könyve 42:7-ben:
„Haragom felgerjedt ellened és két barátod ellen, mert nem
szóltatok felőlem igazán, mint az én szolgám, Jób.”
Nos, ha a háromság tantétel nem felel meg az 'Isten felől való
igazán szólás'-nak, akkor nem-e felgerjed az Isten haragja ebben
az esetben is? A válasz csak az lehet, hogy bizony felgerjed! Nem
vehetjük hát félvállról ezt a tantételt, hanem komoly
alapossággal utána kell néznünk annak, hogy valóban biblikus-e,
ahogyan állítják, vagy csupán az igék manipulálásáról van
szó /mint annyi más esetben/?
Hogy mennyire érzékenyen
érintette Istent a róla szóló hamis beszéd, mutatja, amit azután
mondott: „csak az ő személyére tekintek,
hogy retteneteset ne cselekedjem veletek, mivelhogy nem szóltatok
felőlem igazán, mint az én szolgám Jób.” (42:8) Ha
netán kiderülne, hogy nem a Bibliából vett tan a Szentháromság,
akkor annak igen rettenetes következményei lehetnek, hiszen egy
teljesen más képet festenek ezáltal Istenről, és így az igaz
imádatot is meghamisítják!
„Mert
mi nem olyanok vagyunk, mint sokan, a kik meghamisítják az Isten
ígéjét; hanem tisztán, sőt szinte Istenből szólunk az Isten
előtt a Krisztusban.” (2Korinthus 2:17) Ha a
háromsághívőkről kiderül, hogy mégis, akkor nekik annyi. Akkor
hamis imádatra való felbujtás ellenük a vád! (vö. Galata 5:10)
A Legfelségesebb Isten a
héber szövegekben
A héber szövegekben a
Legfelségesebb kifejezést az 'eləjôn'
/magas, felső, Legmagasabb, Legfelső/ szóból fordítják. Ha
áttekintjük azokat a helyeket, ahol így nevezik Istent, akkor
egyértelművé válik, hogy a megnevezett helyeken hány személyű
az Isten, egy vagy három?
Először nézzünk
egyértelmű és evidens igehelyeket:
„Hogy
megtudják, hogy te, a kinek neve Jehova, egymagad vagy felséges
/eləjôn
/ Isten az egész földön.”
Az LXX /septuaginta/ fordítás a monosz üpszisztosz
/egyetlen-egyedüli Legfelsőbb- Magasságos/ kifejezéssel fordítja.
A monosz megjelenik más
helyeken is, és ahol megjelenik, sosem jelent többesszámot, hanem
egyes számot: Lásd: Máté 4:10: „csak
neki”;
24:36:
én Atyám egyedül”; Ján
5:44:
„egy Istentől”;
12:24: „csak
egymaga”; 17:3:
„egyedül
igaz Isten”; Róma
11:3: „én
egyedül”;
2Timótheus 4:11: „egyedül Lukács”;
Zsidók 9:7: „csak maga a főpap” /stb./.
Ha valaki azt gondolná,
hogy a monosz /egyedül/ minden további nélkül jelenthet
akár három személyt is ha Istennel van kapcsolatba hozva, akkor
ennek a János 17:3-ban is igaznak kell/ene/ lennie, de ez esetben
Jézus azt mondta volna, hogy az jelenti az örök életet, ha
megismerik a háromszemélyű egyedül igaz Istent, és a
Jézus Krisztust.
Az „és” még a három
személyen felül értendő, tehát akkor négy személyt kellene
megismerni, ami egy teljesen értelmetlen kijelentés lenne. Hanem
úgy van értelme a szövegnek, hogy az egyedül igaz Isten az
egyetlen /monosz/ személyt jelent, ahogy a Zsoltárok
83:19-ben is egyetlen Istent jelent egyetlen személyben.
2Sámuel 22:14 írja: „És
dörgött az égből az Úr, És a Magasságos /eləjôn
/ hangot adott.” (vö.
Zsoltárok 18:14) Most Istennek három személye dörgött, vagy Ő
maga egyetlen személyben? Jób 37:4 írja: „Isten
az ő szavával csudálatosan
mennydörög, és nagy dolgokat cselekszik, úgy hogy nem érthetjük.”
Egyes számban mondja, hogy az ő szavával dörög, nem pedig
szavukkal, hogy hárman dörögnének! /A Magasságos itt is az
LXX-ben hüpszisztosz, ami egyetlen/egyedüli személyre
vonatkozik./
A Zsoltárok 7:18-ban
olvashatjuk: „Dicsérem az Urat az ő
igazsága szerint, és éneklek a felséges /eləjôn
/ Úr nevének.” (vö.
Zsoltárok 9:3; 92:2) Most a
Felséges neve alatt hány nevet kell hogy értsünk, egyet, kettőt
vagy hármat? Nyilván hogy egyet, ha már maga a Szentírás is
külön említi Isten fiának a nevét: „Talán
tudod, hogy mi a neve, vagy mi a fiának a neve?” (Példabeszédek
30:4) Ha tehát kettő személy nevét nem érti alatta, három
személy nevét hogy érthetné a Felséges neve alatt? Sehogy!
Zsoltárok 77:11 írja: „És
mondám: Ez az én betegségem, hogy a Fölségesnek /eləjôn
/ jobbja megváltozott.”
(vö. 89:14) Most hogyan képzelhető el Isten jobbja, ha itt az
Atyának, a Fiúnak, és a Szentlélek a jobbjáról van szó, tehát
a filozófia szerint három személynek a jobbjáról? Talán a három
jobb jelent egy jobbot, mint ahogy a három személy is külön-külön
valóságos Istenek lennének, de mégiscsak egy Isten volna? Teljes
zagyvaság! A hüpszisztosz Istenről van szó, tehát az
Atyáról egyedül. /Különösen az ÚSZ-ben teljesen nyilvánvaló,
hogy a hüpszisztosz sosem vonatkozik Jézusra, ennek alapján sem a
görög hüpszisztosz, sem a héber eləjôn
kifejezés nem vonatkozik három személyre!/
Zsoltárok 97:9-ben
olvashatjuk: „Mert te
felséges /eləjôn
/ vagy Uram az egész földön, és
igen felmagasztaltattál minden isten felett!” Gondolná
valaki, hogy az LXX szerzői nem ismerték a héber nyelvet, hogy a
szövegbe betették a személyes névmást, egyes szám második
személy: „te” /ógörögül: szü/,
vagy esetleg inkább a háromságot nem ismerték, azért nem írták
azt, hogy „ti”? Nyilván ez utóbbi. A hébert ismerték, de a
szentháromságot nem!
Jeremiás a siralmak
könyvében úgy fogalmaz: „Hogy
elfordíttassék az ember ítélete a Magasságosnak /eləjôn
/ színe előtt; hogy elnyomassék
az ember az ő peres dolgában: ezt az Úr nem nézi el.”
(3:35-36)
Itt a Magasságos és az Úr
ugyanazt az Istent jelenti. Az még hagyján, hogy Jézust nevezi
Úrnak a Biblia, de hol nevezi Úrnak a szent szellemet
/Szentlelket/? [A 2Kor 3:17-ben az van, hogy
„Az Úr pedig a Lélek” /szellem/, de ez fordítva nem
igaz! Olyan van a Bibliában, hogy „az Úr
lélek által” (Ezékiel 37:1, Károli), de olyan nincs,
hogy 'a Lélek Úr', vagyis hogy ugyanolyan Úr /személy/ volna a
Lélek /szellem/ is, mint ahogy Úr az Isten, és Úr a Jézus.]
A Magasságosnak /eləjôn
/ színe az LXX-ben „proszópú üpszisztú”-ként
szerepel. Vajon hol jelent meg Krisztus, ha nem az „Isten
színe előtt” érettünk (Zsidók 9:24)?! Ha a Magasságos
/eləjôn
/ sehol nem szerepel, mint Jézus Krisztus, és nem
szerepel, mint szent szellem /Szentlélek/, akkor a címben feltett
kérdésre az a válasz, hogy a Legfelségesebb/Magasságos /eləjôn
/ Isten nem áll három személyből!
Jeremiás azt is mondja: „A
Magasságosnak /eləjôn
/ szájából nem jő ki a gonosz és
a jó.” (Siralmak 3:38) Most három személynek hogyan lehet
egyetlen szája? A háromsághívők sok turpisságra képesek
állításuk igazolására, na de ekkorára, hogy három személynek
egyetlen szájat tulajdonítsanak?
Pl. ha Krisztus szájáról
van szó, akkor azt érthetően olvashatjuk: „Mikor
pedig ezeket mondá nékik, az írástudók és farizeusok kezdének
felette igen ellene állani és őt sok dolog felől kikérdezgetni, ólálkodván
ő utána, és igyekezvén valamit az ő
szájából kikapni, hogy
vádolhassák őt.” (Lukács 11:53-54) Ha viszont Isten
szájáról van szó, akkor azt is világosan és érthetően
olvashatjuk, kiváltképpen ha Krisztus beszél Isten szájáról, és
nem ért Isten alatt háromságot:
„Ő
pedig felelvén, monda: Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az
ember, hanem minden ígével, a mely Istennek szájából
származik.” (Máté 4:4)
Miért gondolja bárki is,
hogy amikor Jeremiás a Magasságos /eləjôn
/ szájáról beszélt, akkor nem az egyetlen személyben
létező Isten egyetlen szájáról beszélt, hanem három személyben
lévő Isten egyetlen szájáról? Három személynek nyilván három
szájának kell/ene/ lennie, ha már valamiféle értelmet
tulajdonítunk a háromság dogmájának. De ha nem szükséges, hogy
értelmes dolgokat tartalmazzon a háromság, akkor teljesen mindegy,
hogy mit hordanak össze, úgy is aszerint értelmeznek mindent,
ahogy nekik tetszik. Viszont akik nem akarják Isten haragját
magukra vonni, azoknak igazán kell szólniuk Isten felől, nem a
háromszemélyű Isten felől, hanem „felőlem”,
tehát az egyetlen személyben lévő Isten felől. (vö. Jób
42:7-8)
Most hogy áttekintettük a
Magasságos /eləjôn
/ Istenről szóló kijelentéseket a héber szöveg
alapján, világos képet kaptunk afelől, hogy Isten egyetlen
személyben létezik, legalábbis ami a Magasságos /eləjôn
/ Isten kilétét illeti.
Ha valaki az eləjôn
szó
Istennel kapcsolatos helyeinek szeretne utána nézni, akkor azt a
következő helyeken találja: 1Mózes 14:18,19,20,22; 4Mózes 24:16;
5Mózes 32:8, 2Sámuel 22:14; Zsoltárok 7:18; 9:3; 18:14; 21:8;
46:5; 47:3; 50:14; 57:3; 73:11; 77:11; 78:17,35,56; 82:6; 83:19;
87:5; 91:1,9; 92:2; 97:9; 107:11; Ézsaiás 14:14; JerSir 3:35,38.
/Némely fordításban a számozás eltérhet./
A Dániel könyve /a Károli
fordításban/ tíz helyen használja felséges Isten kifejezést,
ahol a héber illáj szó van a felséges mögött, az LXX
ezeket is a hüpszisztosz görög szóval fordítja, tehát
ugyanarról az egyetlen személyben lévő Istenről van szó. Ezek a
helyek a következők: Dániel 3:26,32; 4:14,21,22,29,31; 5:18,21;
7:25.
További héber kifejezések,
amelyeket Károli fen/l/ségesnek fordít:
„Akkor
éneklé Mózes és az Izráel fiai ezt az éneket az Úrnak, és
szólának mondván: Éneklek az Úrnak, mert fenséges /héberül
ga'ah/
ő, lovat
lovasával tengerbe vetett.” (2Mózes 15:1 vö. 15:21) Vajon
hányan fenséges Ő? Vajon hárman fenséges Ő? Ha értelmetlen a
kérdés, ez azért van, mert értelmetlen maga a háromság!
„Noha
felséges
/héberül rúm/ az Úr,
mégis meglátja az alázatost, a kevélyt pedig távolról ismeri.”
(Zsoltárok 138:6) Egyes számban, nem pedig meglátják /az egy
Isten személyei/. Vagy: „S azért vár az
Úr, hogy könyörüljön rajtatok, és azért felséges
/héberül rúm/
ő, hogy megkegyelmezzen néktek, mert az ítélet Istene az Úr;
boldogok mindazok, a kik Őt szolgálják.” (Ézsaiás
30:18) Az Ő és ŐT vajon három személyre vonatkozik, vagy egyre?
Akkor miért nem azt írja, felségesek ők /hárman/ … boldogok,
akik Őket /hármukat/ szolgálják. Nyilván mert az egyetlen
személyben lévő Istenről van szó!
Érdekes amit Ézsaiás
52:13-ban mond Isten: „Ímé, jó szerencsés
lesz szolgám, magasságos /héberül
rúm/,
felséges /héberül násá/
és dicső lesz nagyon.” Ez
a Fiára vonatkozik, és arra, ami a jövőben fog vele történni:
„Eredményes lesz szolgám munkája,
magasra emelkedik, igen hatalmas lesz.”
(MBT. ford.) Nyilván, mert olyan nevet
fog
/jövő időben!/ kapni
Istentől, amely minden név fölött való. (vö. Filippi 2:9-11) De
attól még nem ő a Legfelségesebb Isten, még véletlenül sem
azonosítja vele! /Az LXX görög szava itt felmagasztal /hüpszoó/,
és dicsőít /magasztal doxadzó./
[Ha
már manipulálásról beszélünk a háromság kapcsán, hogy a
Jézus
istenségét mossák össze az
Atyával, mint Istennel /amibe belekeverik Isten szellemét is/,
akkor érdemes megemlíteni, hogy az Ézsaiás 52:13-ban említett
magasságos, mivel Isten szolgájára vonatkozik, ne lepjen meg
senkit, ha egyszer valamelyik háromságot igazolni akaró
táblázatban felbukkan, hogy lám, a Fiú ugyanolyan magasságos,
mint az Atya, tehát ez a szöveg a kettőjük azonosságát
bizonyítja. Ehhez már csak a szellemet kell/ene/ hozzáilleszteni,
máris készen van, miszerint a Magasságos Isten háromszemélyű.
Ennek
megelőzéseként azért kalkulálja be mindenki, hogy akármennyire
illeti magasságos jelzővel a szolgát, hogy az magasságos lesz/!/,
azért annyira nem, hogy az ÚSZ-ben a Fiú jelenne meg, mint
Magasságos Isten. Mert UGYANIS AZ ÚSZ-BEN SEHOL NEM AZONOSÍTJA A
LEGFELSÉGESEBB/MAGASSÁGOS ISTENT JÉZUS KRISZTUSSAL! Tehát ne
nagyon vetemedjen ilyesmire senki, mert még a 2Péter 3:16-ban
említett elcsűrés-csavarás bűnébe esne, nyilván a maga és
azok vesztére, akik hitelt adnának manipulatív
bibliamagyarázatának.]
Folytatva
az ÓSZ-i idézeteket a Legfelségesebb Istennel kapcsolatban: „Mert
így szól a magasságos /héberül rúm/
és felséges, /héberül násá/
a ki örökké lakozik, és a kinek neve szent: Magasságban és
szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel is,
hogy megelevenítsem az alázatosok lelkét, és megelevenítsem a
megtörtek szívét.” (Ézsaiás
57:15)
Azt
mondja: „aki” és nem „akik” /háromság/, továbbá: „akinek
neve” és nem „akiknek nevei” /háromság/, továbbá „lakom”
és nem „lakunk” /háromság/, továbbá „megelevenítsem” és
nem „megelevenítsük” /háromság/. Végig következetesen egyes
számot mond.
Újabb
héber kifejezés a Zsoltárok 47:10-ben: „Népek
fejedelmei gyülekeztek össze, mint Ábrahám Istenének népe, mert
Istené a földnek pajzsai; magasságos /héberül
áláh/
ő igen!”
Kiről van szó, vagy kikről van szó? Őróla, a magasságos
Istenről, és nem Őróluk /a háromság Istenről/.
„Ímé,
mily fenséges /héberül
śáḡab/
az Isten az ő erejében; kicsoda
az, a ki úgy tanítson, mint ő?” (Jób 36:22) Az Ő ereje
/egyes szám/, vagy az Ő erejükben /többeszám, háromság/? Ő
tanít /egyes szám/, vagy Ők tanítanak /többes szám, háromság/?
Nyilvánvalóan nem háromságról beszél!
Figyelemfelkeltő kifejezést
alkalmaz 4Mózes 27:20: „És tedd őt
fenséged /héberűl hÔd/
részesévé, hogy hallgasson reá
Izráel fiainak egész községe.” (Hertz ford.) Józsuéról
van szó, de ezáltal nem vált a fenséges Isten részévé,
hanem Isten méltóságából, pompájából, ragyogásából kapott,
vagyis egy részt az isteni tekintélyből, de hasonlót kapott Jézus
is /lásd fentebb az Ézsaiás 53:12-őt/, anélkül, hogy Isten
részévé vált volna /háromság/.
5Mózes 33:29 „fenséged
/héberül ga'ăvá/
kard”-járól beszél
/Hertz ford./ Izrael személyében, aki nyilván nem azonos
Isten személyével.
Hóseás 7:16: „Megtérnek,
de nem a magasságos /héberül
'al/
Istenhez.” (vö. 11:7) Ha a 13. verstől olvassuk, akkor
Isten ilyeneket mond: „tőlem”, „ellenem”, „hozzám”,
„Pedig én tanítottam őket, én erősítettem meg karjokat”
(15. vers.) Most az „én” az vajon három személyt jelent? A
„tőlünk”, „ellenünk”, hozzánk”, „nekünk” jelentene
többes számot, de ez ismét nem az az eset!
Mikeás 6:6
írja: Mivel menjek eleibe az Úrnak?
Hajlongjak-é a magasságos /héberül
márÔm/
Istennek? Égőáldozatokkal menjek-é elébe, esztendős
borjúkkal?!” Istennek elébe menni
/egyes számban/ nem ugyanazt jelenti, hogy eleibe menni /többes
számban – háromság/.
Összegezve az eddigieket,
világos bizonyítást nyert, hogy az ÓSZ-ben a héber szövegek
alapján a Legfelségesebb Isten nem háromszemélyű, hanem egyetlen
személyben szerepel! Ezek után tekintsük át az ÚSZ idevonatkozó
kifejezéseit, hogy megbizonyosodjunk arról, vajon kiről is van
szó, amikor a Legfelségesebb/magasságos Istenről olvashatunk?
A Legfelségesebb Isten a
görög szövegekben
Márk 5:7: „És
fennhangon kiáltva monda: Mi közöm nékem te veled, Jézus, a
magasságos /görögül üpszisztú/
Istennek Fia? Az Istenre kényszerítelek, ne kínozz engem.” Ha
a Magasságos Istennek a Fia a Krisztus, akkor a Magasságos nem
lehet három személyű, mert akkor ha Magasságos alatt három
személyt értünk, akkor ott van még annak a Fia is. Ha viszont a
három személybe beleértjük a Fiút is, akkor annak is
Magasságosnak kell/lene/ lennie, de ez nincs a szövegben.
Lukács 1:32:
„Ez nagy lészen, és a Magasságos /görögül
üpszisztú/
Fiának hivattatik; és néki adja az Úr Isten a Dávidnak, az ő
atyjának, királyi székét;”. Itt ugyanaz a helyzet,
ráadásul egy angyal mondja ezt.
Lukács 1:35: „És
felelvén az angyal, monda néki: A Szent Lélek száll te reád, és
a Magasságosnak /görögül üpszisztú/
ereje árnyékoz meg téged; azért a mi születik is szentnek
hivatik, Isten Fiának.” /A szótári
alak itt is hüpszisztosz/ Nyilván nem a születettnek az ereje
árnyékozta meg Máriát, nem az volt a Magasságos, aki született!
Nincs szó háromságról.
Lukács 1:76: „Te
pedig kis gyermek, a magasságos /görögül
üpszisztú/
Isten prófétájának hivattatol; mert
az Úr előtt jársz, hogy az ő útait megkészítsed;”
János /aki itt prófétaként van nevezve/ nyilván nem lehet része
a Magasságosnak, mint ahogy fentebb a Magasságos Fia sem lehet
része. Hiszen külön van említve a Magasságos, és külön a Fia,
és külön a prófétája. /Hogy a Magasságos nem lehet több
személyű, és nem lehet a Fiát beleérteni, ez teljesen evidens.
Mert ilyen alapon Jánost is bele kellene érteni./
Lukács
6:35: „Hanem szeressétek
ellenségeiteket, és jól tegyetek, és adjatok kölcsönt, semmit
érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz, és ama magasságos
/görögül üpszisztú/
Istennek fiai lesztek: mert ő jóltévő
a háládatlanokkal és gonoszokkal.” Jézus
nem azt mondja, hogy az én fiaim lesztek, hanem a Magasságos
Istennek a Fiai /vö. Máté 5:45/, mivelhogy saját magát nem
azonosította a Magasságos Istennel! /Ez annyira nyilvánvaló, hogy
ennek fényében a háromság tantétele teljesen bárgyúan hat,
amelyben a Fiút /mint Istent/ azonosítják az Atyával /mint
Istennel/, akik egyetlen Istent alkotnának /csak más személyben/.
Ha ez
igaz volna, akkor a Fiút is Magasságos Istennek kellene hogy
nevezze a szöveg. Így két személyt nevezne annak, akik egyetlen
Istenként léteznének. Hogy ez nem így van, világos bizonyíték
arra, hogy a Fiú nem tartozik a Magasságos Istenhez abban az
értelemben, hogy Neki a második személye lenne.
Lukács
8:28: „És mikor meglátta Jézust,
felkiálta és lábai elé esék néki, és fenszóval monda: Mi
közöm van nékem te veled, Jézus, felséges /görögül
üpszisztú/
Istennek Fia? kérlek téged, ne gyötörj
engem.” Itt újabb kijelentés van
arról, hogy nem keverik össze a Felséges Istent a Fiával,
mivelhogy nem a Fiú a Felséges Isten, ez teljesen nyilvánvaló!
/Megjegyzendő, hogy a tisztátalan szellemek is tisztában vannak
alapvető igazságokkal, amikre példákat is találunk. Lásd:
Apcsel 16:17; Jakab 2:9/
Apcsel
7:48: „De ama Magasságos /görögül
üpszisztosz/ nem
kézzel csinált templomokban lakik, mint a próféta mondja:”
(vö. 1Király 8:27; 2Krónika 6:18) Vajon kiről beszélt az
idézett próféta, Istenről vagy a Fiáról, vagy mindkettőről?
Csak a Magasságos Istenről. Isten ihletett szövege nem keveri
össze sem a személyeket, sem a dolgokat. Mivel ezt a háromsághívők
nem veszik figyelembe, törvényszerűen elbuknak saját
feltételezéseikben, hisz még azon is túlmennek. Nem csak
feltételezik is, hogy Isten három személyben létezik, hanem
állítják is. Holott erre nincsenek feljogosítva a Szentírás
fényében!
Apcsel
16:17: „Ez követvén Pált és
minket, kiált vala, mondván: Ezek az emberek a magasságos /görögül
üpszisztú/
Istennek szolgái, kik néktek az
idvességnek útját hirdetik.” A
magasságos Isten alatt itt sem Jézus Krisztus jelenik meg, de ezen
nincs is mit csodálkozni, hiszen mindenhol következetesen ezzel a
ténnyel találkozhatunk.
Zsidók
7:1: „Mert ez a Melkisédek Sálem
királya, a felséges /görögül
üpszisztú/
Isten papja, a ki a királyok
leveréséből visszatérő Ábrahámmal találkozván, őt
megáldotta,” (vö. 1Mózes 14:18-20)
Láthatjuk, hogy a Felségest és a Magasságost ugyanabból a görög
szóból fordítják, tehát ugyanarról az Istenről van szó.
Ráadásul
a Sálem királyára mondja a 7:3-ben:
„hasonlóvá tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.”
Vagyis az Isten Fiát Sálem királyával hozza párhuzamba, azzal
hasonlítja össze, mégpedig az örök papság kifejezésének okán.
(vö. Zsidók 5:6,10; 6:20; 7:17)
A
háromsághívők részéről akkor lenne érdekes a dolog, ha az
Isten Fiát nem Sálem királyával hozná párhuzamba, hanem a
Felséges Istennel, mivelhogy a kettő szerintük ugyanaz az Isten.
Mi sem áll ettől távolabb!
Csakhogy
a Legfelségesebb Isten az nem pap, és soha nem is volt az. De
háromszemélyű sem volt soha. Krisztus viszont pap, de ő sem három
személyű. De nem is valóságos Isten, mert Aki valóságos Isten,
azt a bibliai szövegek Felségesnek is nevezik, meg Magasságosnak
is!
Konklúzió
A
kereszténység általános felfogása szerint minden időben, minden
ember számára a titkok titka maga Isten és az isteni háromság.
Ennek a titoknak a nem egyforma megismeréséből és elfogadásából
vannak a különböző vallásos csoportok, amikből számtalan
hitbeli vita született.
Felmerül
a kérdés, hogy a háromsághívők honnét veszik, hogy a titkok
titka maga Isten, Aki háromszemélyű, de mégis egy? A Bibliából
vennék, de úgy veszik onnét, hogy az igazságot nem szemből
közelítik meg, hanem hátulról és oldalról.
Ez a
módszer hasonlít az I. századbelihez, amikor is
„Az írástudók és farizeusok pedig leselkedének ő
utána” (Lukács
6:7), vagyis Jézus után. Sőt: „Annakokáért
vigyázván ő reá, leselkedőket küldének ki, a kik igazaknak
tetteték magokat, hogy őt megfogják beszédében”
(Lukács 20:20).
A
háromsághívők (a kereszténység vezetői és szócsöveik) is
azt lesik, hogy hol találnak olyan igéket, amikkel állításukat
bizonyíthatnák, hogy hol tudnák megfogni a bibliai
kinyilatkoztatást, amely világosan tanítja, hogy csak egyetlen
Isten van, /Akinek az - egyedüli - akaratából van minden – vö.
Jelenések 4:11/és nincsen több. Ezt Isten maga is mondja, nem csak
mondják Róla! (vö. Ézsaiás 44:8; 45:5) Mivel Jézus közbenjáró
Isten és az emberek között, nyilvánvaló, hogy nem ő az Isten!
(vö. 1Timótheus 2:5; Efézus 4:6)
Ennek
ellenére keresnek olyan igéket, ahol a Jézus
istenségét tárgyalja a Biblia
/pl. János 1:1,18; Kolossé 2:9, stb./, és azt úgy értelmezik,
hogy ezek a szövegek feljogosítják őket arra, hogy azonosságot
állapítsanak meg Isten és a Fia között.
Hiszen
Jézus azt mondta, hogy „Én és az
Atya egy vagyunk.” (János 10:30)
Aztán hogy mi is egyek legyünk az ő egységükhöz hasonlóan, az
már nem lényeges – szerintük – azt már nem sűrűn idézgetik,
mert még kiderül, az Atya és Fia közti egység nem azonosság,
hanem elvi egység, nem szó szerinti, hanem átvitt értelmű.
Esetünkben ugyanúgy! (vö. János 17:22; Róma 12:5; 1Korinthus
1:10; 3:8; 10:17; 12:12-13)
Szemrebbenés
nélkül állítják, hogy Jézus sohasem volt kisebb, mint Isten.
Azonban elfelejtik, hogy Istent nem lehet gonoszsággal megkísérteni
(Jakab 1:13), Jézust pedig megkísértette az Ördög! (vö. Máté
4:3-11)
Azután
azt is állítják, hogy Jézusnak azért volt Istene az Atya, mert ő
akkor emberi testben volt. (vö. János 20:17) Aztán hogy a
megdicsőülése után is az Istene maradt, az már nem lényeges.
(vö. Jelenések 3:12) S mert emberi testben volt, azért volt
nagyobb
nála az Atya. (vö. János 14:28) S nem azért, mert az Isten
nagysága abszolút! (vö. János 10:29; Zsidók 6:13)
Önkényesen
magyarázzák a köztük lévő egylényegűséget,
csak hogy oda lyukadjanak ki, ahová ők akarnak. De a Legfelségesebb
Isten kijelentésen megbuknak, a Magasságos Isten kijelentésen
elvéreznek. Mert mindent nem lehet kimagyarázni. Mert mindent nem
lehet kiforgatni. A hamis tan előbb utóbb összeütközésbe kerül
olyan bibliai kijelentésekkel, amelyeket nem vettek figyelembe.
Vajon
itt is ennek a figyelmetlenségnek lehettünk a tanúi? Minden
bizonnyal. Na és minden következmények nélkül tehetik ezt meg a
háromsághívők? Ők ezt is ugyanúgy hiszik, mint a háromságot.
Vajon ezt tanítja a Biblia, vajon ezt tanítja Jézus? Nem, hanem
éppen az ellenkezőjét:
„De
mondom néktek: Minden hivalkodó beszédért, a mit beszélnek az
emberek, számot adnak majd az ítélet napján. Mert a te
beszédidből ismertetel igaznak, és a te beszédidből ismertetel
hamisnak.” (Máté 12:36-37)
Akik
szeretik Isten Igéjét és őszinte szívvel közelednek hozzá,
azoknak nem érdekük, hogy a saját filozófiájukkal
megerőszakolják a bibliai kijelentéseket, hanem igyekeznek azokat
tiszteletben tartani és azokról másoknak hű képet nyújtani.
Elvégre nem mindegy, hogy valakit igaznak-e vagy hamisnak fognak
ítéltetni a végső elbíráláskor.
Amikor
is számot kell adnunk arról, hogy valóban az igaz imádatot
gyakoroltuk-e, vagy a magunk választotta istentiszteletben
tetszelegtünk a magunk megelégedésére. (vö. Kolossé 2:23) Amit
a Legfelségesebb Isten személyéről megtudtunk, az hozzá segít
bennünket, hogy ezt hiba nélkül megtehessük.
„Annakokáért
szeretteim, ezeket várván, igyekezzetek, hogy szeplő nélkül és
hiba nélkül valóknak találjon titeket békességben.”
(2Péter 3:14)
Ami
pedig az igaz imádatot illeti, azt csak is a Legfelségesebb Isten,
az Atya felé tehetjük, a Jézus Krisztuson keresztül, és nem
adhatjuk Jézus Krisztusnak is, mert az bálványimádás lenne! (vö.
2Mózes 34:14; 1Király 8:60; Ézsaiás 44:8; Márk 12:32; János
14:6)
Jézus
is, zsidó emberként Istent imádta, nem saját magát. (vö. János
4:22) Az apostolok pedig a proszküneó
kettős értelmezése /imádni-hódolni/ szerint tiszteletteljes
hódolattal illették őt /Jézust/, nem pedig imádták. (vö.
Lukács 24:52; Zsidók 1:6; Jelenések 3:9)
A
hamis imádatunkkal ne tegyünk idegen tüzet az oltárra, hanem
vegyünk példát azokról, akik az igaz imádatot helyesen
gyakorolják, ami által példát mutatnak nekünk:
„Az
angyalok pedig mindnyájan a királyiszék, a Vének és a négy
lelkes állat körül állnak vala, és a királyiszék előtt
arczczal leborulának, és imádák
az Istent, Ezt mondván: Ámen:
áldás és dicsőség és bölcseség és hálaadás és tisztesség
és hatalom és erő a mi Istenünknek mind örökkön örökké,
Ámen.” (Jelenések 7:11-12; vö.
3Mózes 10:1-2; Zsoltárok 141:2; Jelenések 8:4; 14:7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése