Három-kettő
vagy egy
az Isten?
Mit
tanít a Biblia?
(ÁLTALÁNOS
ISKOLÁSOKNAK)
(Az idézetek többsége a
magyar katolikus bibliafordításból származik,
más
fordítások jelezve vannak.)
„nekünk
egy Istenünk
van, az Atya...”
(1Kor 8:6, Károli ford.).
tudtak-e
számolni a bibliaírók? - tudott-e háromig
számolni Mózes? - tudott-e háromig
számolni Sámuel? - tudott-e háromig
számolni Ezsdrás? - tudott-e háromig
számolni Jeremiás? - tudott-e háromig
számolni Nehémiás? - tudott-e háromig
számolni Ésaiás? - tudott-e háromig
számolni Dániel? - tudott-e
háromig
számolni Zakariás? - tudott-e háromig
számolni Jézus Krisztus? - tudott-e háromig
számolni Pál apostol? - tudott-e háromig
számolni Jakab? - tudott-e háromig
számolni János apostol? - a három
személyű egy-Isten
szaporítása - Benedek pápa filozófiája – összefoglalás
„25. kérdés:
Mivel Isten lényegében csak egy,
miért beszélsz
háromról: Atyáról, Fiúról,
Szentlélekről?
Felelet: Azért,
mert Isten az ő Igéjében úgy jelentette ki magát, hogy ez a
három
egymástól
megkülönböztetett személy az egy,
valóságos, örök Isten.
Ez a
szentháromság.
Azt jelenti, hogy Isten személyében három
és lényegében egy.
Van-é még ilyen, fel tudja fogni ezt emberi ész? Hiszen vagy egy,
vagy három.
Nem lehet egyszerre
egy
is és három
is. De ne felejtsétek el, hogy Isten nagyobb, mint mi. Mi nem
tudjuk felfogni tökéletesen Istent.” (Csiha Kálmán:
Isten ösvényein; A heidelbergi káté gyakorlati magyarázata)
***
„A
háromszemélyű
egy
Istenről
Hány
Isten van?
Csak
egy
Isten van.
Valóságos
Isten-e mind a három
személy?
Mind
a három
személy valóságos Isten. Isten az Atya, Isten a Fiú, Isten a
Szentlélek is.
Hány
Isten a három
isteni személy?
A
három
isteni személy csak egy
Isten.
A
három
isteni személynek ugyanegy
isteni természete van;
azért mindegyik
isteni személy egyformán
örökkévaló, mindentudó, mindenható.
Hogyan
nevezzük a három
isteni személyt egy
szóval?
A
három
isteni személyt egy
szóval Szentháromságnak
nevezzük.
A
Szentháromságot,
vagyis hogyan van egy
isteni természetben három
személy, nem tudjuk megérteni; az hitünknek
nagy titka.”
(Róma
Katolikus kis katekizmus. Az elemi népiskolák III-VI. Osztálya
részére. Budapest, Szent István Társulat kiadása, 1927., 23-24.
oldal.)
***
tudtak-e számolni a
bibliaírók?
Vizsgáljuk meg a
Szentírást, hogy a Biblia írói tudtak-e egyáltalán
számolni, el tudtak-e egyáltalán
számolni háromig, meg
tudták-e különböztetni azt, hogy egy,
vagy kettő, vagy három?
Vagy netán számolásban teljesen analfabéták voltak? A
szentháromság
kifejezéshez ugyanis a legalapvetőbb követelmény, hogy el
tudjanak számolni háromig.
A háromság-hívők
biztosan el tudnak számolni háromig,
de az nem biztos, hogy a hármat
meg tudják különböztetni az egytől,
mert ugyanis szerintük az egy
az nem egy
hanem három, a
három az pedig nem három,
hanem egy. Legalábbis ami a
Biblia Istenét illeti.
tudott-e háromig
számolni Mózes?
Mózes írta a következőket:
„Noénak
három
fia született: Szem, Kám és Jáfet.” (1Móz 6:10)
Ezek szerint Mózes el
tudott számolni háromig.
Egy alkalommal Ábrahámnak
vendégei voltak, és ezzel kapcsolatban a Mózes által írt
könyvben ezt olvashatjuk:
„Az
Úr (YHVH)
megjelent neki Mamre
terebintjénél, amikor a meleg napszakban sátra bejáratánál ült.
Fölemelte szemét és íme, három
férfi állt előtte.
Mihelyt meglátta őket, sátra bejáratától eléjük sietett,
földig meghajolt és így szólt: „Uram,(YHVH)
ha kegyelmet
találtam színed előtt, ne kerüld el szolgádat.” (1Móz
18:1-3)
Ezek a vendégek angyalok
voltak, akik Isten nevében jártak és őt képviselték. Az 1Móz
18:22. vers szerint a háromból
kettő elindult Szodomába,
Ábrahám pedig beszédbe elegyedett
a YHVH (Jahve/Jehova) Istent képviselő angyallal. (vö. 1Móz
18:22-33)
Lót, aki Szodomában
lakott, az 1Móz 19:18-ban Istent a nevén szólította, annak az
Istennek a nevét, Aki az angyalokat elküldte, hogy elveszítsék a
várost:
„És
lőn mikor kivivék őket, monda az egyik:
Mentsd meg a te életedet, hátra ne tekints, és meg ne állj a
környéken; a hegyre
menekülj, hogy el ne veszsz. És monda Lót nékik: Ne oh Uram
(YHVH)
!” (1Móz
19:17-18, Károli ford.)
„Mi
ugyanis eltöröljük ezt a helyet, mivel megsokasodott a jajkiáltás
ellenük az Úr (YHVH)
előtt, s ő elküldött
minket, hogy pusztítsuk el. … Ekkor az Úr (YHVH)
kénkövet és tüzet
hullatott az Úrtól (YHVH)
az égből Szodomára és
Gomorrára,” (1Móz 19:13,24, Káldi Neovulgáta ford.)
A zsidók 12:2 azt
mondja:
„Ne
feledkezzetek meg a vendégszeretetről, hisz ilyen módon némelyek
tudtuk nélkül angyalokat láttak vendégül.”
Ezek szerint Ábrahám
vendégei angyalok voltak, aki viselték Istennek a nevét, de mégsem
voltak azonosak Istennel, hiszen Isten az égben volt, ahonnét tüzet
zúdított Szodomára és Gomorára.
Mindazonáltal Mózes az
írja, hogy hárman álltak
Ábrahám előtt, nem ketten és
nem egyvalaki. Vagyis három
angyal. Nem tévesztette össze a hármas
számot az eggyes
számmal, hanem meg tudta azt különböztetni. Ugyanakkor azt sem
állította, hogy
három angyal tesz ki
egyetlen
Istent. (Mert hogy a háromság-hitüek
szerint három
személy tesz ki egyetlen
Istent.)
Később Mózes az 1Móz 40:10-ben
leírja az egyiptomi
főpohárnok álmát.
„A
tőkén három
vessző volt.”
(1Móz 40:10)
Azt nem mondja hogy egy
tőkén volt három vessző,
de mivel a tőke szó egyes
számban van és nem többesszámban, ezért egyetlen
tőkéről van szó. Ha már ezt Mózes le tudta írni, hogy egy
és három, különösen
hogy egyetlen tőkén volt
három vessző, akkor
nyilván semmi sem akadályozhatta meg abban, hogy az Istennel
kapcsolatban is leírja ugyanezt, mármint hogy egy
Istent három személy tesz
ki, akik mind valóságos Istenek egyenként,
még sincs három Isten,
hanem csak egy.
„Halld,
Izrael! Az Úr, (YHVH)
a mi Istenünk az egyetlen
Úr (YHVH)
!”
(5Móz 6:4)
Mózes tehát annak
tudatában, hogy mit jelent a három,
mégis azt írta Istenről, hogy egyetlen
Isten. Ő volt megbízva azzal, hogy az ősi Izrael nemzetének
megtanítsa az Istenről és a parancsolatairól szóló
kijelentéseket. Ezért tehát igen nagy felelősség volt rajta,
különösen azzal kapcsolatban, hogy az Izraeliták tisztában
legyenek azzal, hogy kit
szabad imádniuk.
„Te
megtapasztalhattad, hogy fölismerd: az Úr
(YHVH)
az igaz Isten,
nincs más rajta kívül.”
(5Móz 4:35)
„Nem
imádhatsz más istent: az Úr (YHVH)
neve az, hogy
féltékeny, igen féltékeny Isten,” (2Móz 34:14)
Mózes könyvében az is fel van
jegyezve, hogy Isten maga
mit mondott önmagáról:
„Lássátok
végre, hogy én vagyok, csak én, S
nincs más Isten rajtam kívül!”
(5Móz 32:39)
Hogy az Isten Maga mit
értett azon, hogy egy
Isten, világossá lesz előttünk, ha elolvassuk a következő
idézetet:
„Az
Úr (YHVH)
megnyugtatta Mózest:
„Nézd, olyanná teszlek a fáraó előtt, mint
egyy
isten, és testvéred, Áron lesz a prófétád.” (2Móz
7:1)
Láthatjuk tehát, hogy
Isten az egyen nem értett
hármat, amikor azt mondta,
hogy egy istenként fog
megnyilvánulni Mózes a fáraó előtt, mivel olyan hatalmas
tetteket fog véghez vinni, mint egy
isten. Mert hogy egy valódi,
igazi Isten lesz mögötte, Aki ugyancsak egy
Isten, és nem három Isten,
vagy egy a háromban,
vagy három az egyben.
Összegezve elmondhatjuk,
hogy Mózes, akiről azt olvassuk, hogy „Isten
embere” volt (vö. 5Móz 33:1), sehol nem beszélt arról
és nem írt le olyasmit, hogy három
Isten lenne, vagy egy
Istenben három személy
lenne, holott leírhatta volna, mivelhogy ismerte a számokat, és el
tudott számolni háromig,
és meg tudta különböztetni az egyet
a háromtól.
Ennek ellenére, mégis
vannak olyanok, akik azt állítják Istenről, hogy bár egy
az Isten, de mégis három,
mert három személyből
áll, akik mindhárman valóságos Istenek külön-külön, de együtt
mégis egyetlen Istent
alkotnak. Ezért aztán amikor az Istent imádják, akkor nem csak
egy Istent imádnak, hanem
három-egy
Isten imádnak, Aki szerintük három
létére mégis egy.
Hogy miként lehet Isten
egyszerre egy
is és három is, ezt persze
megérteni nem lehet. Mondják. Azt azonban láthattuk, hogy a Biblia
tanítása szerint különbséget lehet és kell tenni az egy
és a három között,
hiszen ha Mózes képes volt erre, akkor erre bárki képes.
Hogy a háromság-hitű
emberek mégis miért mondják, hogy az Istennel kapcsolatban az egy
az mégsem egy, hanem három,
annak az az oka, hogy nem a Bibliából veszik a tanítást Istenről,
hanem van egy
(vagy inkább sok) saját elképzelésük, amit aztán
megpróbálnak a Bibliából utólag alátámasztani. Erre persze nem
volna szükség, ha elfogadnák azt, amit a Biblia mond Istenről. De
azt nem fogadják el, hanem a saját elgondolásaikat teszik
előtérbe.
„Mert
tanúskodom mellettük, hogy Isten iránti buzgóság van bennük, de
nem a helyes ismeret szerint. Az Isten igazságát ugyanis nem
ismerték el, hanem a magukét igyekeztek érvényesíteni, és nem
vetették alá magukat az Isten igazságának”. (Róm
10:2-3, MBT. ford.)
Azt viszont az eddigi
bibliai kinyilatkoztatásokból leszűrhetjük, hogy ezek a
háromság-hitű emberek
Mózes idejében nem lehettek volna tagjai Izrael nemzetének, mert
Isten nem tűrte volna meg, hogy róla hamisan tanítsanak, hogy Őt
egy
létére háromnak állítsák
be, és Rá, mint három-egy
Istenre esküdjenek. Ezt abból tudjuk, amit maga Isten mondott
ezzel kapcsolatban:
„Ne
esküdjetek hamisan a nevemre, mert azzal megszentségteleníted
Istened nevét. Én vagyok az Úr (YHVH).”
(3Móz 19:12)
„Ki
mehet föl az Úr (YHVH)
hegyére?
Ki állhat az ő szent helyén? Akinek a keze tiszta és ártatlan a
szíve, akinek az esze nem csaláson jár, s aki nem esküszik
hamisan.” (Zsolt 24:3-4)
Tehát, ha valaki
Istenről tanít, az nem taníthat Róla hamisan, mert akkor az olyan
lenne, mintha megszentségtelenítené az Ő nevét. Hanem úgy kell
tanítania és úgy kell beszélnie Róla, mint a Szodomába küldött
angyaloknak, akik azt mondták, hogy „ ő
elküldött minket”, vagyis
az Úr (YHVH) Isten, és nem valamiféle három-egy
Isten küldte őket. (vö. 1Móz 19:13)
tudott-e háromig
számolni Sámuel?
Sámuel
Istennek elhívott prófétája volt. Hogy ismerte a számokat, és
az egyet
meg tudta különböztetni a háromtól,
az világosan látszik az általa írt beszámolóból:
„Dávid
most megkérdezte: „Kié vagy és honnét való?” „Egy
fiatal egyiptomi vagyok - felelte -, egy
amalekitának a rabszolgája. Az uram otthagyott, mert három
nappal
ezelőtt megbetegedtem.” (1Sám 30:13)
„Ez
a nevük azoknak a hősöknek, akik Dáviddal tartottak: Isbaal, a
hachmonita, a három
közül az első.”
(2Sám 23:8)
Sámuel tehát tisztában
volt azzal, hogy mit jelent a hármas
szám, tudta azt is, hogy mit jelent az egy,
és azt is, hogy mit jelent az első. Ha arra kapott volna utasítást,
hogy Istenről ilyen kifejezéseket írjon le, hogy egy,
de ugyanakkor három, vagy
hogy többes számban írjon az Istenről, akkor ezt minden további
nélkül megtehette volna.
De ehelyett nem írt Vele
kapcsolatban semmi olyasmit, hogy három
lenne, vagy három
személyből állna az Isten, hanem azt írta le, amit Isten általa
mondott:
„Nincs
más szent, csak az Úr (YHVH),
[mert rajtad kívül senki sincs]. Nincs
olyan szikla, mint Istenünk.” (1Sám 2:2)
„Ezért
ó Uram (YHVH),
Istenem, nagy vagy, nincs
hozzád hasonló senki, és nincs más Isten, csak te,
amint fülünkkel hallottuk.” (2Sám 7:22)
Sámuel próféta tehát
nem tanította azt Istenről, hogy három
személyben létezne egy Isten
létére, ebből kifolyólag nem volt háromság-hívő.
tudott-e háromig
számolni Ezsdrás?
Ezsdrás Mózes
törvényében jártas írástudó volt. Az általa írt könyvben
többek között ezeket olvashatjuk:
„Utána
következett Eleazár, az achochita Dodo fia,
egy
a
három hős közül.”
(1Kró 11:12)
„Menj
és közöld Dáviddal: Ezt
üzeni az Úr (YHVH):
Három
dolgot tárok eléd, válassz egyet,
és azzal büntetlek meg.” (1Krón 21:10)
Ezek szerint Ezsdrás is
tisztában volt azzal, hogy mi a különbség az egy
és a három között. Sőt,
mivel ismerte Mózes törvénykönyvét, azt is tudnia kellett, hogy
az Isten magáról a törvényben mit nyilatkoztatott ki, azt hogy
egy Isten, vagy azt hogy egy
létére három? Hát ha még
azt is hozzávesszük, hogy ihletett kijelentést tett Istenről,
amelyben Dávid imájában ezt írta:
„Uram
(YHVH),
nincs senki, aki hasonló volna hozzád. Rajtad kívül nincs más
Isten, ezt saját fülünkkel hallottuk.” (1Krón 17:20)
Megállapíthatjuk tehát,
hogy Ezsdrás sem vallotta az egy
Istenben három
személy elméletet!
tudott-e háromig
számolni Jeremiás?
A Királyok könyvét Jeremiás próféta
írta. Az 1Kir 7:12-ben ezt olvashatjuk:
„A
nagy előudvart három
sor faragott kő és egy
sor cédrusgerenda vette körül, éppen úgy, mind az Úr (YHVH)
templomának belső
előudvarát és a palota előudvarát.”
Világos,
hogy különbséget tudott tenni egy
és három
között. Ennek a különbségtételnek a birtokában pedig ezt írta
Ezékiás, Juda királya imáját idézve:
„Majd
ezt az imát mondta Hiszkija az Úr (YHVH)
előtt: „Urunk
(YHVH),
Izrael Istene, te, aki a kerubok fölött trónolsz és az egyetlen
Isten vagy a föld országai fölött! Te teremtetted az eget és a
földet... De te, Uram (YHVH),
Istenünk, szabadíts ki minket kezéből, hadd tudja meg a föld
minden népe, hogy egyedül
te vagy az Isten, Urunk (YHVH)!”
(2Kir 19:19)
Jeremiás máshol sem írt
mást, hanem csak ezt: „te vagy az Úr
(YHVH),
az én Istenem.” (Jer 31:18)
A te azt jelenti, te
egyedül, és nem azt, hogy
te egy a háromban,
vagy három az egyben,
vagy ti hárman, vagy ti
egyek háromban.
Jeremiás nem volt filozófus, mint ahogy a háromság-hívők
filozófálnak.
tudott-e háromig
számolni Nehémiás?
Nehémiás I. Artaxerxes perzsa király zsidó szolgája volt. Az
általa írt könyvben ezt mondja:
„Megérkeztem
Jeruzsálembe, és három
napig ott maradtam.” (Neh 2:11)
Azután meg többek között ezt
jegyezte fel:
„Aztán
így szóltak a leviták, Jesua, Kadmiel, Bani, Hasabnia, Serebja,
Hodijja, Sebanja és Petahja: „Keljetek föl, s magasztaljátok az
Urat (JHVH)
, a mi Istenünket!” Áldott legyen
dicsőséges neved, amely fölötte van minden áldásnak és
dicséretnek!
Te
vagy, Uram (JHVH),
az Egyetlen!
Te alkottad az eget, az egek egét és minden seregét, a földet és
mind, ami rajta van, a tengereket és mind, ami bennük van. Te
éltetsz mindent, és az égi sereg hódol előtted. Uram (JHVH),
te vagy az Isten, aki kiválasztottad Ábrámot, kivezetted a káldeai
Urból, és az Ábrahám nevet adtad neki.” (Neh 9:5-7)
Márpedig a léviták
voltak Izráelben a papi osztály képviselői, nekik aztán tudniuk
kellett, hogy az Isten egy
vagy három, vagy három-egy,
vagy három az egyben,
vagy egy a háromban,
vagy ilyesmi. Mégsem filozófáltak
Istenről szentháromság-féle
szólamokat, hanem világosan értésre adták, hogy Jehova az
egyetlen Isten, Aki mindent
alkotott, Aki mindent éltet.
tudott-e háromig
számolni Ézsaiás?
Ézsaiás könyvében több számról
is olvashatunk, pl:
„Ezren
futnak el közületek egynek
riasztására, és ötnek riasztására valamennyien elfuttok, míg
úgy nem maradtok, mint a hadi jelvény a hegytetőn,
és mint a zászló a dombon.” (Ézsa 30:17)
„Neked
meg ez szolgáljon jelül: Ebben az esztendőben azt eszitek, ami
magától terem, a második esztendőben, ami a parlagon sarjad, de a
harmadik
esztendőben vethettek, arathattok, szőlőt ültethettek és
ehetitek gyümölcsét.” (Ézsa 30:30)
Mivel Ézsaiás le tudta
írni az egyes számot is
meg a hármas számot is,
nyilván leírhatta volna azt is , hogy az egy
Isten az tulajdonképpen mégsem egy,
hanem három. Azonban nem
erre kapott ihletést, hanem hogy általa ezt közölje Isten:
„Ezt
mondja Izrael Királya s Megváltója, a Seregek Ura (JHVH)
: Én vagyok az első és az
utolsó,
rajtam kívül nincs más isten.”
(Ézsa 44:6)
„Ne
féljetek, ne rettegjetek: Nemde régtől fogva megmondtam és
kijelentettem nektek, ti vagytok a tanúim: Van-e más isten rajtam
kívül? És van-e más Szikla? Nem tudok róla.”
(Ésa 44:8)
„Én
vagyok az Úr (JHVH),
és senki más! Rajtam
kívül nincs más isten. Bár
nem ismersz, mégis felövezlek,” (Ésa 45:5).
„Emlékezzetek
a régmúlt időkre, hogy én
vagyok az Isten és nincsen más; hogy
nincs senki hozzám hasonló.” (Ésa 46:9)
Ézsaiás próféta is
ugyanazt közölte Istenről, mint az összes többi, hogy egy
az Isten, és nem három,
vagy három-egy.
tudott-e háromig
számolni Dániel?
Nyilvánvalóan tudott, amit bizonyítanak a következő
kijelentések:
„A
tíz szarv (ezt jelenti): ebből az országból tíz király jut
hatalomra. Utánuk pedig egy
másik kerül uralomra. Ez különbözik a többiektől, és három
királyt megaláz.”
(Dán 7:24)
A három
héber ifjú pedig így imádkozott:
„Tudják
meg, hogy te, az Úr (JHVH)
vagy az egyetlen
Isten, és tiéd a dicsőség szerte az egész földön.” (Dán
3:45)
A
Dániel könyvének ihletett kijelentései sem támasztják alá az
egy
Istenben három
személy-féle
teóriát!
tudott-e
háromig
számolni Zakariás?
Hogy
találkozhatunk könyvében az egyes
és a hármas
számmal, ez azt mutatja, hogy tudott. Isten közli a következőket
általa:
„Egy
hónap alatt három
pásztort űztem el,
keserűség fogta el a lelkem miattuk, és ők is megvetettek.”
(Zak 11:8)
„Az Úr
(JHVH)
lesz a király az egész földön. Azon a napon az Úr (YHVH)
lesz az egyetlen,
és az ő neve lesz az egyetlen.”
(Zak 14:9)
Ez a prófécia pedig azt
mutatja, hogy a háromság-filozófia
Isten új rendjében nem lesz megtalálható, mely szerint három
valóságos Isten tesz ki egyetlen
valóságos Istent.
MOST NÉZZÜK MEG MIT TANÍT AZ
ÚJSZÖVETSÉG?
tudott-e háromig
számolni Jézus Krisztus?
Jézus Krisztus sokszor
használt számokat a prédikációi során. Nézzünk pár
idevonatkozó kijelentést, ami világosan rámutat arra, hogy tudott
háromig számolni, és meg
tudta különböztetni az egyet
a háromtól:
„Ha
nem hallgat rád, vigyél magaddal egy
vagy két másik embert, hogy két vagy három
tanú bizonyítsa a
dolgot.” (Máté 18:16)
„Aztán
így folytatta: „Mondjuk, hogy valamelyiteknek van egy
barátja, és az éjfélkor bekopog hozzá ezekkel a szavakkal:
Barátom, adj kölcsön nekem három
kenyeret”. (Luk 11:5)
„Most
már többé nem két test, hanem csak egy.
Amit tehát Isten egybekötött,
azt ember ne válassza szét.” Máté 19:6)
Figyeljük Jézus mit
mond: többé nem kettő,
hanem csak egy. Tehát
tisztában volt vele, hogy mit jelent a kettes
szám, azután azt mondja, hogy a kettő
egy testnek számít. Azután
megemlítette, hogy ezt Isten kötötte egybe.
Érdekes, hogy az Istent
egyes számban mondja. Ha az
Isten három különálló,
valóságos Istenből áll, akkor ezt miért hallgatta el? Ha ismeri
az egyes számot, ismeri a
kettes számot, a hármas
számot miért nem ismeri? Vagy ha ismeri, akkor miért nem mondja?
A háromságban
hívők esküsznek rá, hogy az egy
Isten az tulajdonképpen három-egy
Isten. Jézus meg elhallgatta, hogy három-egy
az Isten. Miért hallgatta el? Talán hogy utólag kelljen
kikövetkeztetni? Vagy inkább teljesen hamis a három-egy
Istenről szóló utólagos, apokrif, nem ihletett szentháromság-féle
filozófia? Inkább ez utóbbi!
Jézus más alkalomkor is
kifejthette volna, hogy az egy
Isten, az nem egy, hanem
három. Vajon megtette?
Olvassuk el ezeket a kijelentéseket:
„Miért
mondasz engem jónak? - kérdezte Jézus. - Senki sem jó, csak egy,
az Isten.” (Márk 10:18)
„Egy
írástudó is hallgatta a vitát.
Amikor látta, milyen találóan megfelelt nekik, megkérdezte tőle:
„Melyik az első a parancsok közül?” Jézus így válaszolt:
„Ez az első: Halld, Izrael: Az Úr (YHVH),
a mi Istenünk az egyetlen
Úr (YHVH).”
(Márk 12:28-29)
„Az
az örök élet, hogy ismerjenek téged, az egyedüli
igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust.” (Ján
17:3)
Láthatjuk, olvashatjuk,
hogy Jézus egy Istennek
nevezte Izráel Istenét, Akiről azt mondta, hogy Ő küldte őt.
(vö. Ján 3:34) Ha pedig azt az Istent, Aki Jézust küldte, Jézus
egyedül igaz Istennek
nevezte (vö. Ján 17:3), akkor abból három
nem lehet, mert akkor már nem egyetlen
egyedül igaz Istenről
beszélünk, hanem három
egyedül igaz Istenről.
Ha viszont mind a három
valóságos Isten külön is létezik, tehát önmagában, mint
különálló lények, akkor mind a háromnak
igaz Istennek is kell lenne, ha semmi különbség nincs köztük. Ez
esetben meg nem lehet egyetlen
egyedül igaz Istenről
beszélni, hanem három igaz
Istenről, akik közül nem lehet csak egy
egyedül igaz Isten, hiszen
egyformák mindenben.
Vagy tehát Jézus nem
jól mondta, hogy az Atya az egyedül
igaz Isten, vagy pedig a háromság-filozófia
nem mond igazat, amikor azt állítja, hogy van három
különálló valóságos és teljesen egyforma
Isten, akik közül azért mégis csak egy
egyedül igaz Isten van, az Atya.
Sehogy sem stimmel a
háromság-filozófia,
különösen hogy eddig még egyetlen
bibliai ihletett személytől nem olvastuk, hogy azt írta volna
Istenről, hogy Ő egy Isten
létére három Istenből,
vagy három valóságos
isteni személyből állna.
tudott-e háromig
számolni Pál apostol?
Pál írja az 1Kor 13:13-ban:
„Addig
megmarad a hit, a remény és a szeretet, ez a három,
de közülük a legnagyobb a szeretet.”
Az 1Kor 6:16-ban pedig ezt írta:
„Isten
mentsen! Nem tudjátok, hogy aki tisztátalannal egyesül,
az egy
testté lesz vele? Az Írásban ugyanis ez áll: Ketten
egy
testté lesznek.”
Az
Ezézus 4:4-ben meg ezt:
„Egy
a Test és egy
a Lélek, mint ahogy hivatástok is egy
reményre szól.”
Ezek
szerint ismerte az egyes
számot, a kettes számot és a hármas számot is. És amikor
használta ezeket a számokat, akkor nem keverte össze őket. Amikor
egyre
gondolt, akkor nem írt le hármat,
és amikor hármat
írt le, akkor nem gondolt egyre.
Különösen
fontos ezt tudnunk akkor, amikor az Istenről írt számunkra ihletés
alatt, hogy az kicsoda. Például ezeket a kijelentéseket
olvashatjuk tőle:
„Ami
tehát a bálványáldozatok fogyasztását illeti, tudjuk, hogy
bálvány nincs a világon, Isten meg csak egy
van.” (1Kor 8:4)
„nekünk
mégis egy
az Istenünk: az Atya, akitől minden származik, s akiért mi is
vagyunk, egy
az Urunk, Jézus Krisztus, aki által minden van, s mi magunk is
általa vagyunk.” (1Kor 8:6)
„Egynek
azonban nem kell közvetítő, az Isten pedig egy.”
(Gal 3:20).
„Egy
az Isten, mindnyájunk
Atyja, aki mindennek fölötte áll, mindent áthat és mindenben
benne van.” (Eféz 4:6)
„Hiszen
egy
az Isten, egy
a közvetítő is Isten és ember között: az ember Krisztus Jézus,”
(1Tim 2:5).
„Hit
nélkül pedig nem lehet senki sem kedves, aki ugyanis az Istenhez
járul, hinnie kell, hogy Ő van és megjutalmazza azt, aki Őt
keresi.” (Zsid 11:6)
Láthatjuk, hogy Pál
apostol következetesen azt írta, hogy egy
Isten van. Márpedig ha ismerte a hármas számot, amit használt is
adott esetben, felmerül a kérdés, hogy Istennel kapcsolatban miért
nem használta? Miért nem írta, hogy egy
az Isten, de három
személyben?! Vagy miért nem írta, hogy egy
az Isten, de három
valóságos Isten rejtőzik el benne?! Miért nem írta, hogy aki
eléje járul, annak hinnie kell abban, hogy Ő három
személyben van?! Lehet hogy ihletettsége ellenére ő sem tudta?
Hát akkor a nem ihletett háromság-hitűek
honnan tudják?
tudott-e háromig
számolni Jakab?
Tudott. Azt írja:
„Illés
hozzánk hasonlóan esendő ember volt, de esedezve imádkozott, hogy
ne essék az eső, s nem is esett a földön három
évig és hat hónapig.” (Jakab 5:17)
Ezek után nyilván
leírja, ha három-egy
az Isten, vagy valami ilyesmi. De nem. Egészen mást írt:
„Hiszed,
hogy csak egy
Isten van, s jól is teszed. Ám ezt a gonosz lelkek is hiszik, mégis
remegnek.” (Jak 2:19)
Ehhez képest a
háromság-hítűek még
csak nem is azt hiszik, mint a gonosz szellemek, mégsem remegnek.
Pedig ha Istenről mást mondanak és tanítanak, mint amit a
Szentírás közöl, akkor remegniük kellene. Az Isten ugyanis nem
szívesen veszi, ha Róla hamis képet festenek. Ezt pedig onnan
tudjuk, amit a Jóbnál mondott:
„Fölgerjedt haragom ellened és két
barátod ellen, mert nem az igazságot mondtátok rólam, mint Jób,
az én szolgám.” (Jób
42:8)
tudott-e háromig
számolni János apostol?
János apostol írja a róla elnevezett
evangéliumban:
„Föllépett
egy
ember, az Isten küldte, s János volt a neve.” (Ján
1:6)
Miért nem azt mondja,
föllépett egy ember, az
Isten küldte, aki három?!
Nem tudott háromig
számolni? Vagy a háromság-hívők
nem tudnak egyig számolni?
János apostol meg tudta különböztetni az egyet
a háromtól, amire példa a
következő szöveg is:
„Úgy
hallottam, mintha a négy élőlény közt szózat hallatszott volna:
„Egy
mérő búza egy
dénár, három
mérő árpa egy
dénár. De az olajat és a bort ne bántsd!” (Jel 6:6)
Mégis amikor János Istenről szólt,
akkor Jézus szavait tolmácsolva egynek
nevezte az Istent, és nem háromnak!
„Hogyan
tudnátok hinni ti, akik egymástól
fogadtok el dicsőséget, de azt a dicsőséget, amely az egy
Istentől van, nem keresitek?”
(Ján 5:44)
János azt írja az 1Ján
5:7-8-ban: „Tehát hárman
tanúskodnak: a Lélek, a víz és a vér, és ez a három
egy.”
Na végre, van itt egy
hármas formula, csak éppen Isten állítólagos szentháromságához
nincs semmi köze. Ugyanis arról van szó, hogy Jézus vízbe
merülésekor rászálló szent szellem, és az ő véres
áldozata együttesen,
egybehangzóan, tesznek
bizonyságot arról, hogy Isten a Jézusban adott örök életet
nekünk. Akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.
(vö. 1Ján 5:12)
Viszont nem azt jelenti,
hogy a Lélek (görögben szellem), a víz és a vér az egy
és ugyanazt jelenti, és szó szerint a három egy, és semmi
különbség nincs köztük. (Mint ahogy a háromság-hitűek szerint
az Atya és a Fiú és a szentlélek az egy és ugyanazt az egyetlen
Istent jelenti, akik között semmi különbség nincsen, hanem
mindhárman
egyidejűleg léteznek, egyenlőek és örökkévalóak.)
A
három egybehangzó tanúságtételre pedig azért van szükség,
mert a Biblia azt tanítja:
„Egy
tanú
ne lépjen föl senki ellen, bármi bűne vagy vétsége van is.
Akármilyen bűnről van szó, csak két
vagy három
tanú
vallomása alapján szabad ítélni.”
(5Móz
19:15)
„Ha
testvéred megbántott, menj, és figyelmeztesd négyszemközt. Ha
hallgat rád, megnyered testvéredet. Ha
nem hallgat rád, vigyél magaddal egy
vagy két
másik embert, hogy két
vagy
három tanú bizonyítsa a
dolgot.” (Máté
18:15-16)
„Ezúttal
harmadszor
megyek el hozzátok. „Két
vagy
három
tanú vallomása döntsön minden ügyben.” (2Kor
13:1)
Nem
véletlenül fordítja az Egyszerű fordítás így a szöveget: „Ez
a három,
aki bizonyítja az igazságot: a Szent Szellem, a víz és a vér. Ez
a három
ugyanazt mondja.”
(1Ján 5:7)
Hozzá kell tenni, hogy
az 1Ján 5:7 verse: „Mert hárman
vannak, kik bizonyságot tesznek mennyben: az Atya, az Ige és a
Szentlélek; és e három
egy.”
(Káldi ford.) - utólagos betoldás. Lásd a katolikus fordítás
idevonatkozó lábjegyzetét:
[„A
7. és 8. versek közé vannak a latin fordításban beszúrva a
Szentháromságra
vonatkozó szavak: „a mennyben: az Atya, az Ige és a Szentlélek
és ez a három
egy.
És hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a földön.” Ez
egyetlenegy
görög szövegben sincs meg, sőt még a Szent Jeromos-féle
fordítás régebbi példányaiból is hiányzik.”]
Márpedig a
szentháromságra vonatkozó
szavak nem csak a János levelének ebből a részéből hiányoznak,
hanem az egész Szentírásból hiányoznak. És nyilván nem
véletlenül. Ugyanis ez a tanítás egy
Istenről utólag kreált filozófia. Ami viszont teljes
értelmetlenséget tanít. Ugyanis:
a három
személyű egy-Isten
szaporítása
Ha van egy
Isten, Aki önmagában létezik, egyetlen
személyben, öröktől fogva és mindörökké, akkor megértettük
a Biblia tanítását. De ha azt mondjuk, (mint a katolikus
zsinatok), hogy Jézus valóságos Isten a valóságos Istentől, meg
még a szent lélek is valóságos Isten, akkor ezzel azt mondjuk,
hogy van három valóságos
Isten, aki mégis egy.
Ezen logika alapján
ugyanakkor azonban olyan nincs, hogy egy
valóságos Isten ne álljon három
személyből. Hiszen „Isten személyében
három”
-
mondja a református heidelbergi káté. Ezzel együtt
„A
három
isteni személynek ugyanegy
isteni természete van”
-
mondja a katolikus katekizmus. És hozzáteszi: „mindegyik
isteni személy egyformán
örökkévaló, mindentudó, mindenható.... Mind a három
személy valóságos Isten.”
Ha pedig egy
valóságos Istenből indulunk ki, akkor a fentiek alapján ez három
ugyanegy isteni természetű
egyformán örökkévaló,
mindentudó, mindenható személyből áll, és mind a három
személy valóságos Isten.
De mivel egy
valóságos Isten nincsen három
személy nélkül, ha mind a hárman valóságos Istenek, akkor a
valóságos Istenségük nem lehet három
személy nélküli.
Így ha valóságos Isten
az Atya, akkor a valóságos Istensége három
valóságos személyt kell hogy jelentsen, akik mind valóságos
Istenek.
Ugyanakkor ha valóságos
Isten a Fiú, és valóságos Isten nincsen három
személy nélkül, akkor a valóságos Istensége három
valóságos személyt kell hogy jelentsen, akik mind valóságos
Istenek.
Továbbá, ha valóságos
Isten a szent szellem, és valóságos Isten nincsen három
személy nélkül, akkor a valóságos Istensége három
valóságos személyt kell hogy jelentsen, akik mind valóságos
Istenek.
És ezek mind egyformán
örökkévalók, mindentudók és mindenhatók.
Ezek szerint az egyetlen
valóságos Istenből a benne lévő három
személy folytán, akik mind valóságos Istenek, lett összesen
kilenc valóságos személy, akik mind valóságos Istenek is, mert
mind a három személy
valóságos Isten, és valóságos Isten nincsen három
személy nélkül.
Csakhogy ez a kilenc
valóságos Isten is háromszemélyű
kell hogy legyen, mivelhogy
a három személynek egy
valóságos Isten az eredete, ez az egy
valóságos Isten pedig annak a három
valóságos Istennek a része, amely három
személyből áll, akik mind valóságos Istenek, és akiknek az
eredete egyetlen valóságos
Isten, amiből kiindultunk.
Ha tehát azt mondjuk,
hogy az egyetlen valóságos
Isten három személyből
áll, akik mind valóságos Istenek egyenként
és önmagukban, akkor ezzel megszaporítjuk a valóságos Istenek
számát, és ahány valóságos Isten lesz, annyiszor három
személlyé is gyarapodnak, akiknek mindannyian valóságos
Isteneknek is kell lenniük, ha nincs közöttük semmi különbség,
márpedig a filozófia szerint nincs. Mind valóságos személyek,
valóságos Istenek, egyformán
örökkévalóak, mindentudók és mindenhatók.
A zsinat tehát, amely
kimondta, hogy Jézus Krisztus valóságos Isten a valóságos
Istentől, ezzel azt is kimondta, hogy minden egyes
valóságos Isten háromszemélyű,
akik mindannyian valóságos Istenek. Így lesz az egyből
három, a háromból
kilenc, a kilencből huszonhét, a huszonhétből nyolcvanegy,
a nyolcvanegyből
kettőszáznegyvenhárom,
abból, hétszázhuszonkilenc, abból kettőezer
egyszáz nyolcvanhét, abból
hatezer ötszázhatvanegy,
és így tovább a végtelenségig, de természetesen ezek mind
egyetlen Istent alkotnak!
És ennek így kell
lennie, ha már az az alaptétel lett felállítva, hogy egy
valóságos Isten három
személyből áll, akik mind egyformán
valóságos Istenek. És ezek úgy szaporodnak, ahogy azt a zsinat
kezdetben elkezdte szaporítani.
De ha nem igaz az, hogy
minden valóságos Isten három
személyből áll, és így nem szaporodnak a végtelenségig, akkor
az a valóságos Isten sincs három
személyből, Aki a Biblia egyedüli
Istene. De nem is írja a Biblia, hogy az lenne! Hanem azt írja:
„Hogy
megtudják, hogy te, a kinek neve Jehova, egymagad
vagy felséges Isten az egész földön.” (Zsolt
83:19, Károli ford.)
Ha pedig valakinek nem
tetszik a fenti számítás, hogy egyetlen
Isten hogy tud így felszaporodni, ha három
személyből áll, akkor az illető azt honnan tudja, hogy ez nem így
van? Hiszen pontosan a dogma filozófiája mondja: „fel
tudja fogni ezt emberi ész?... De ne felejtsétek el, hogy Isten
nagyobb, mint mi. Mi nem tudjuk felfogni tökéletesen Istent.”
Ha
pedig nem lehet felfogni, akkor nyugodtan lehet azt is hinni, hogy az
egy
Istenben három
személy alapján az Isten annyira felszaporodik, ahány valóságos
Isten háromszorozza
meg önmagát úgy, hogy közöttük semmi különbség nincsen.
Ide
vezet a háromság-filozófia
tökéletlensége, de nem csak tökéletlensége, hanem
eltévelyedése is. Mert mit jelent az a kifejezés, hogy:
„Nincs
üdvösség senki másban. Mert
nem adatott más név az ég alatt az embereknek, amelyben
üdvözülhetnénk” (Csel 4:12)?
Egyértelműen
azt jelenti, hogy Jézus Krisztus az egyetlen,
aki által van az üdvösség, mégpedig az őbenne való hit által.
Nem elég tehát csak Istenben hinni, hanem csak a Fiú által lehet
elfogadhatóan hinni Istenben, csak az őbenne való hit által lehet
üdvözülni.
Na, és mit jelent az a
kifejezés, hogy:
„Csodálkozom,
hogy attól, aki meghívott titeket Krisztus kegyelmére,
ilyen hamar átpártoltatok egy
más evangéliumhoz, jóllehet
nincs más, legföljebb
néhány ember akad, aki megzavar titeket, és igyekszik elferdíteni
Krisztus evangéliumát.” (Gal 1:6-7)
Egyértelműen
azt jelenti, hogy a Krisztusról szóló evangélium (jó hír) az
egyetlen, amely az apostolok
által hirdettetett, s amely az üdvösséghez való bölcsességre
vezethet, ha általa vezettetjük magunkat. (vö.2Tim 3:15-17) És
nem hagyjuk, hogy mások elferdítsék ezt a tanítást a saját
filozófiájuk kénye kedvére.
Végezetül pedig mit
jelent az a kifejezés, hogy:
„Én
vagyok az Úr (YHVH),
a te Istened, amióta elhagytad Egyiptom
földjét; rajtam
kívül más Istent nem ismerhetsz, nincs kívülem más Szabadító”
(Hós 13:4).
Egyértelműen
azt jelenti, amit 5Mózes 32:39 is mond:
„Lássátok
végre, hogy én vagyok, csak én, S nincs más Isten rajtam kívül!
Tehát nincs mellette még
kettő valóságos Isten,
akik így hárman kiadnának egyetlen
valóságos Istent. Ugyanúgy nincs mellette még kettő,
mint ahogy nincs kettő más
név, ami által üdvözülhetnénk. És nincsen más evangélium,
csak a Krisztusról szóló, amit az apostolok hirdettek.
Az apostolok evangéliuma
meg nem beszél szentháromságról,
arról, hogy egy Istenben
három személy van, akik
különálló személyek és teljesen egyenlő
Istenek is önmagukban. És hárman tesznek ki egyetlen
Istent.
Benedek pápa
filozófiája
Joseph Ratzinger (XVI.
Benedek pápa) írja A keresztény hit című könyvében:
„Az
előbb nyomon követett gondolat alapján könnyen az lehetne a
benyomásunk, hogy a spekulatív teológia legvégső pontjához
jutottunk el, amely a Szentírás adatainak feldolgozása során
messze eltávolodott magától a Szentírástól és elveszett a
tiszta filozófiai gondolkodásban. Annál meglepőbb lesz
közelebbről nézve, hogy a legmesszebb menő spekuláció ismét
közvetlenül a Biblia gondolkodásához jut vissza.” (EINFÜHRUNG
IN DAS CHRISTENTUM Vorlesungen über das Apostolische
Glaubensbekenntnis; A
HÁROMSZEMÉLYŰ
EGY-ISTEN
HITE, Bécs, 1976., 107. old.)
Azt jól mondja
Ratzinger, hogy a spekulatív teológia legvégső pontjához
jutottak el, a Szentírás adatainak feldolgozása során messze
eltávolodtak magától a Szentírástól, és elvesztek a tiszta
filozófiai gondolkodásban. Ha már ezt a filozófiát lehet
egyáltalán tisztának nevezni.
De azt bizony nem jól
mondja, hogy a legmesszebbmenő spekuláció visszatér a Biblia
gondolkodásához, hiszen a katolikus filozófia az álláspontját
soha nem adja fel, kiváltképpen abban a dogmában, amelyre minden
más tanítását építi.
Hanem valamennyien tovább
filozófálnak, úgy a katolikusok, mint a reformátusok és az
összes többi velük azonos hiten
lévő egyház, amelynek tagjai mind, vezetők és vezetettek
egytől egyig
azon mesterkednek, hogy keressenek és találjanak az elméletüknek
alátámasztást a Bibliában, vagyis mintegy
'dúc'-ként használják a Bibliát.
És még arra is képesek,
hogy a filozófiájuk kedvéért megh...ják az Istent, Aki a saját
könyvében kijelentette:
„Fölemelem
az égre kezemet, és mondom: Élek én mindörökké!”
(5Móz 32:40, Káldi ford.)
De ők ennek ellenére és
ezzel szemben azt tanítják, hogy a halhatatlan Isten Krisztusban
emberré lett, és magát kiüresítve letette az életét. Hanem
ahogy Pál apostol írja:
„Ellenkezőleg,
Isten igaz, legyen
bár minden ember hazug, amint meg van írva: »Hogy elismerjenek
igaznak beszédeidben, és győztes légy, mikor perbe szállnak
veled« „ (Róm
3:4, Káldi Neovulgáta ford.).
Akik üdvözülni
akarnak, - hogy a filozófiájukkal szembe menjenek az Istennel
-, hát távol legyenek
ettől!!! (vö. 2Pét 3:16)
„Az
örökkévalóság királyának, a HALHATATLAN és láthatatlan,
egyedülvaló Istennek
tisztelet és dicsőség mindörökkön örökké! Amen.” (1Tim
1:17)
összefoglalás
„Képzeljetek
el egy hegyet, amelyre különböző utak vezetnek. Van jó út, van
olyan út, amely szakadékon megy át, van olyan út, amely nagy
kerülőkön vezet, van olyan út, amelyen nem lehet rendesen
feljutni, csak nagyon nagy kínlódások árán. De mindegyik út a
hegyre megy. A nagy kitérőkkel vezető út is és a jó egyenes út
is a hegyre megy. Ehhez hasonlóan minden keresztyén egyház Jézus
Krisztushoz igyekszik. Csak mindegyik még valamit hozzátesz.
A római katolikus egyház azt mondja: Igen,
Jézus Krisztus, Ő a megváltó, de amellett ott van Szűz Mária,
ott van a szentek tisztelete, a lelkipásztornak kell meggyónni a
bűneinket, hogy Isten megbocsássa, és ott vannak az érdemszerző
jó cselekedetek.
A baptisták azt állítják: Igen, Jézus
Krisztus a legfontosabb, de amellett nélkülözhetetlen az, hogy az
emberek felnőtt korukban legyenek megkeresztelve.
A szombatisták azt állítják: Igen, Jézus
Krisztus nagyon fontos, de feltétlenül döntő dolog, hogy ne
együnk disznóhúst, és tartsuk meg a szombatot. És mindegyik azt
mondja, hogy ezek nélkül a hozzáadások nélkül nincs üdvösség.
Így az üdvösség feltételeként Jézus
Krisztus mellé minden egyház még valamit odatesz, vagy a
szombatot, vagy a felnőtt keresztséget, vagy a jehovisták
szervezetét, vagy a szenteket, vagy valami mást.
Egyedül a református és az evangélikus
egyház az, amelyik Jézus Krisztus mellé nem tesz semmit. Mi
hangsúlyt helyezünk arra, hogy csak azt higgyük, ami a
Szentírásban van...
Jó útnak tartjuk református hitünket, mert
a Szentíráson, Jézus Krisztus tanításán alapszik, és mi csak
azt hisszük, amit Jézus Krisztus mondott, és mást vagy annak
ellenkezőjét nem fogadunk el.” (Csiha Kálmán: Isten ösvényein; A heidelbergi káté gyakorlati
magyarázata 54. kérdés: Mit hiszel az egyetemes keresztyén
Anyaszentegyházról?)
Márpedig Jézus Krisztus
olyant sehol nem mondott, hogy az Isten három
személyben létezik, így hát a református egyház is odateszi a
magáét, amikor azt állítja, hogy „Isten
személyében három
és lényegében egy.”
Csak ezt azért nem
tudjuk felfogni emberi ésszel, mert „Isten
nagyobb, mint mi. Mi nem tudjuk felfogni tökéletesen Istent.”
Azonban
Isten nem mondja az Ő igéjében, hogy az Ő személyének
egyedüliségét ésszel nem tudjuk felfogni, hanem éppen
ellenkezőleg, azt mondja nekünk:
„Ti
vagytok a tanúim - így szól az ÚR (YHVH)
-, és szolgáim, akiket
kiválasztottam, hogy megismerjetek, higgyetek bennem, és
MEGÉRTSÉTEK, hogy csak én vagyok. Előttem nem lett isten, és
utánam sem lesz.” (Ézsa
43:10, MBT. ford.)
*****
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése