NÉPSZERŰ
TEOLÓGIA – IRTA: UDVARNOKI ANDRÁS (Kiadja: A MAGYARORSZÁGI
BAPTISTA GYÜLEKEZETEK SZÖVETSÉGÉNEK IRODALMI BIZOTTSÁGA –
BUDAPEST, 1921. Ára: 15 KORONA
(Mellékeljük
dr. Herm. Alberts cikkét a Szentháromságról, mely 1906-ban jelent
meg a „Hilfsbote” januári számában. Talán nem lesz haszon
nélkül az ő fejtegetéseinek az átolvasása sem.)
SZENTHÁROMSÁG.
(Irta: Dr. H. Alberts.)
A
Szentlélek lényege iránti kérdésre hívő theológusok a
következő feleletet adják: „A Szentlélek a Szentháromságnak
harmadik személye”. Még oly férfiak is, mint Firmay,
Gordon, Murray, Torrey
szintén egyetértenek ezzel és a hívők nagy része is azon a
véleményen van, hogy ez magától értetődő tana a szentírásnak.
Talán közülünk is legtöbbet annyira körülvett a dogmatikai
álom, az egyházi ének, forma és jelkép, hogy minden komolysággal
a Szentháromságot tartjuk a keresztyén hit tulajdonképpeni
jellemvonásának.
Ámde a Bibliában egyetlen-egyszer sem találjuk,
hogy a Szentlélek a Szentháromságnak harmadik személye volna, még
csak nem is sejteti velünk azt, hogy az Isten háromság, hanem –
övé legyen érte minden tisztelet – mind az ó-, mind az
újszövetségi szentírás megegyezik abban a mondásban: „Az Úr,
a mi Istenünk egy Úr”. V.Móz.6:4; Márk 12:29; Róma 3:30.
Háromság, háromféleség, háromszemély az Istenben, első,
második és harmadik személye Istennek, mind biblián kívüli
nevek és az igazságtól eltérő egyházak által kitalált
jelzések. „A háromság tana az első dogma, melyet az egyház
teljes öntudatossággal hozott forgalomba azon terjedelmes hitviták
alapján, melyek az első három évszázadot betöltötték”. (Dr.
H.Schmidth, Herz. Real. Encikl. 16. kötet.)
Teljesen
igaz. A háromság dogmájában tudva tért el az egyház az
apostolok tudományától. Azt tette, amitől János ap. oly komoly
szándékkal intett: Aki félrelép és nem marad meg Krisztus
tudománya mellett, Istene annak egynek sincs. Aki megmarad a
Krisztus tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé”.
(Ján.II.lev.9.v.) Csak az apostolok társaságában van társaságunk
az Atyával és a Fiúval, (Ján.I.lev.1:3.) Mert az apostolok voltak
az Úrtól kirendelt hirdetői és magyarázói az evangéliumnak.
Senkinek sincs jogában más hittételeket felállítani, azonkívül
melyeket az apostolok felállítottak s az apostolok nem ismernek
háromságot. Senki sincs felhatalmazva Istennek olyan nevet adni,
amilyent ő ki nem jelentett. Ő pedig soha nem nevezte magát
háromságnak.
A
név, melyben Isten magát tudtul adta az Izráelnek, az a szent név
volt, mely csak négy betűből állt, t.i. EJHE. A héber
imperfektum a többek között „egy ismételten megtörténtet vagy
még minden időkoron át tartót” is jelent (Genesius, héb.
gram.) és így nemcsak azt jelentheti, hogy „Ő
van”,
hanem azt is, hogy „volt”
és
„lesz”.
Isten
az ő nevének ezen jelentőségét Mózesnek kifejtette; „Mondá
Isten Mózesnek: Vagyok, aki vagyok. S monda: Így szólj Izráel
fiaihoz: Ejhe küldött engem hozzátok”. (II.Móz. 3:14) Az
Izr. Magy. Irod. Társ. kiadványa szerint. Mózesnek
természetesen a harmadik személyben kellett e szót átadnia: Ejhe
„Ő van, volt és lesz”. Mialatt Isten magának ezt a nevet adta,
azt is kijelentette, hogy az ő tulajdonképpeni lénye az emberek
előtt elrejtett dolog, hogy Ő hozzáférhetetlen világosságban
lakik s az emberek fiai előtt felfoghatatlan.
Csak azt az egyet kell
róla tudniuk, hogy Ő
van, volt és
lesz,
míg majd eljő a fia, ki Őt, mint az Atyját és a mi Atyánkat is
hirdetni fogja. (Ján. 1:18). A mennyei jelenéseket látó János,
ki a héberben jártas volt, az Ejhe nevét így értette és
fordította le: „Én vagyok az Alfa és az Omega, a kezdet és a
vég, ezt mondja az Úr, aki van, aki volt és aki lesz (ÉRLÓMENOS)
A
Mindenható”. (Jel. 1:8) Az Atyát kell érteni itt, nem a Fiút,
ami a negyedik versből lesz világos, ahol „aki vagyon, aki vala
és aki lenni fog (ERGHÓMENOS=lenni
fog s nem eljövend, mint ezt Károlyi fordította) megkülönböztetik
a Jézus Krisztustól. Ezenkívül még más isteni név is
kijelentetett nekünk, t.i. a „Mindenható”, „Seregeknek Ura”,
„Egyeduralkodó”, de mindezek felett a legbecsesebb név ez:
„Jézus Atyja”, mely név alatt Őt mi, újszövetség gyermekei
imádhatjuk és imádjuk
Aki
Istennek új, ember által kigondolt nevet ád, az vétkezik Isten
nevének szentsége ellen. Mindig átszúrja szívemet, valahányszor
egy hívő gyülekezetben a szentháromsághoz imádkoznak vagy róla
énekelnek. (Ez a németeknél szokásos). Bár egyszerű testvérek
ezt nem teszik, kik az ő hitüket a bibliából vették, hanem
leginkább teológusok azok, kik az ő egyházi bölcsességükben,
talán felületes kiképzettségüknél fogva így imádkoznak.
Nagyon jól tudom, hogy azok a testvérek, akik a háromságról
beszélnek, az Isten Fiáért buzognak; nem akarják, hogy a Fiúnak
isteni lény és istentisztelet ne tulajdoníttassék. De ez a
buzgóság tudatlanságból történik. Jézus Krisztusnak nincs
szüksége az elbukott teológia támaszaira; az ő istensége oly
világos bibliai tan, amely ép úgy elvitázhatatlan, mint a biblia
igazsága.
De
mégis állítani akarod talán, hogy a bibliában van szó a három
egy Istenről, ha szó szerint nem is, de értelmileg mégiscsak
benne van, mert különben hogy fejezhetnénk ki másként az
Atyának, Fiúnak és a Szentléleknek egymáshoz való viszonyát.
Erre azt felelem: Ki mondja azt, hogy a viszony másként fejeztessék
ki, mint azt a Szentírás teszi? Nem annyit jelent-e ez, mint
belekeverni emberi bölcsességet az isteni dolgokba? Az isteni
kijelentést emberi bölcselkedéssel kiegészíteni?
Ha már ezt az
egyházi Atyák megtették, hát szolgáljon ez nekünk óvás
gyanánt, mert a háromságnak ez a filozófiája nem hozott jó
gyümölcsöt. Hagyjuk hát úgy, amint írva van, Atya, Fiú és
Szentlélek és mondjuk ezeknek a viszonyáról azt, amit
az írás mond
és azon túl ne menjünk. Nagy kár ránk nézve, ha Krisztus tanát
egész teljességében fel nem foghatjuk, de még rosszabb, ha azt
emberi bölcselkedéssel megnagyítjuk, mint ahogy ezt az egyház
tette, ezáltal elveszítjük az Istent. Nagy bűn a Mindenhatót, az
ő egyszülött Fiát és az ő Szentlelkét a mi véges elménk
logikája alá vonni és fogalmilag meghatározni akarni.
Már
e szó is „istenfogalom”, mellyel a theológusok dolgoznak, a
romlás jele. Isten nem fogalom. Mert amiről nekem fogalmam van, azt
felfoghatom, ámde Isten felfoghatatlan mind a kéz, mind az ész
előtt. Isten: isten;
ő csak önmagával hasonlítható össze és magához mérten
nevezhető meg…
De
hiszen e mondás: „Atyának, Fiúnak és a Szentléleknek nevében”,
az Úr Jézustól ered! Nem tanítja-e ez világosan a három isteni
lény személyiségét, mivel mindegyiknek külön neve van? Igen, ha
három névről van szó, Atya, Fiú és Szentlélekkel nevezve és e
név Jézus. Az Atya neve „Jézus Atyja” (Róma 15:6; II.Kor.
1:3; 11:31; Efézus 1:3; I. Péter 1:3). A Fiú neve „Jézus” és
a Szentlélek neve „Jézus lelke” (Ap. csel. 16:7). Jézus az a
név, melyet Isten az ő fiának meghatározott. Hogy az apostolok e
szavakkal csak az egy Jézus nevét értették, van elég és
kétségtelen bizonyítékunk rá a bibliában, miről későbben
szólni fogunk.
Jézus neve az a név, melyet Isten maga határozott
meg az ő fiának. Jézus, a héber „Jehosua” szóból származik
a görög megrövidített Jesous. Jehosua annyit jelent, mint „Jahve
megment”. Isten a mentés, Isten a segítség, Isten segíts. Jézus
volt, az ő nevének jelentősége szerint, az Isten szabadítója,
ki megállott a bűnből való szabadításban. Jézus megjelenése
előtt is ott volt már egyéb tekintetben Isten népe számára a
segítség, de bűnből való szabadulás a testté lett ige és az
emberré lett Jézus előtt még nem volt. „És szül fiat, kinek
nevét nevezik Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak
bűneiből”. (Máté 1:21). A bűntől való megváltás pedig
akkor fejeztetett be, mikor Jézus meghalt, feltámadott és
megdicsőíttetett.
És
erre való tekintettel adatott neki a Jézus név. „Ki megalázta
magát és engedelmes lett mindhalálig, még pedig a keresztfának
haláláig. Annakokáért Isten is őtet felmagasztalá és adá néki
oly nevet,
mely minden névnek felette vagyon, hogy a Jézus nevére minden térd
meghajoljon, mennyeieknek, földieknek és földalattiaknak térdei;
és minden nyelv vallja meg, hogy Úr a Jézus Krisztus az Atya Isten
dicsősége”. (Fil.2:8-9) A hívők között legelterjedtebb
megjelzés Pál szerint, hogy: „Minden valaki segítségül hívja
a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevét”, és n e m a h á r o m e
g y s é g e t. Akik az Úrnak nevét segítségül hívák, azok
voltak, kiket egykor Saulus üldözött és megkötözni akart. (Ap.
csel. 9:14). Minden, valaki segítségül hívja az Úrnak nevét,
megtartatik. (Róma 10:13). „Mert nincsen másban üdvösség és
nem is adatott ég alatt más név, mely által kellene nékünk
megtartatnunk”. (Csel. 4:12)
Mivel Isten adta a Fiúnak e nevet:
Jézus, azért imádkozott így: „Szent Atyám, tartsd meg a te
nevedben azokat, akiket nekem adtál, hogy egyek legyenek, mint mi.
(Ján. 17:11) Az volt az Isten Fiának nagy kívánsága, életének
utolsó éjjelén, hogy tanítványai maradjanak meg ebben a Jézus
névben. Egyedül ebben a névben legyenek egyek, n e m a h á r o
m s á g n e v é b e n. Oly fontos volt az János előtt is, hogy a
Jézus nevének megvallását az igaz keresztyénség jeléül
tekintette. Amely lélek nem vallja Jézust, nincsen Istentől, az a
Lélek az antikrisztusé. (Ján. I. 1. 4:3.) S mégis mennyire nem
ismeri még a keresztyénség az antikrisztusnak ama lényegét! A
feltámadt Jézus az ő misszió-rendeletében szintén n e m h á r
o m nevet vagy személyt jelölt ki megmentésünkül, hanem csak
egyet, a Jézusét. Ha mi Jézusban vagyunk, akkor bírjuk Jézus
Atyját, az Atya Fiát és Jézus szellemét.
E
misszióparancsolaton kívül még három helyen említtetik meg az
Atya, Fiú és Szentlélek együttesen. ’Ti pedig szerelmesim, a ti
szentséges hiteteken továbbépülvén magatokat, a Szentlélek
által könyörögvén, magatokat az Isten szeretetében tartsátok
meg, várván a mi Urunk Jézus Krisztus irgalmát az örök életre.”
(Jud. 20,21.) Itt azonban világos, hogy a Szentlélek által
könyörögni n e m a h á r o m s á g e g y i k s z e m é l y é
r ő l lehet szó.
Valamint búcsúzó üdvözletében sem: „Az Úr
Jézus Krisztusnak kegyelme és az Istennek szeretete és a
Szentléleknek közössége legyen mindnyájatokkal.” (II.Kor.
13:13.) A Szentlélek közössége úgy jön létre, hogy mindnyájan
részesülünk a szellemben, mindnyájan megtelünk az isteni
fuvallattal, az Istennek erejével. Egy h a r m a d i k s z e m é l
y r ő l i t t n i n c s e n s z ó. Ha a Szentszellem külön
személy volna, akkor nem üdvözölhette volna a kisázsiai hét
gyülekezetet így: „Kegyelem néktek és békesség attól, aki
van, aki volt és aki jő, és a hét lélektől (szellem), melyek az
ő királyi széke előtt vannak; és a Jézus Krisztustól, ki hű
bizonyságtevő.” (Jel. 1:4.5). Itt is szó van az Atyáról,
Fiúról és a Szentlélekről, csakhogy a lélek itt hét
lélekből áll, nyilván a lélek teljességének megjelzésére, s
minthogy a jelenésekben az a jelentősége a hét számnak, így a
hétszeres lélek bizonyára nem egy személy.
Ebből
látható tehát, hogy a katholikus egyház háromságtana az írásban
nem található. Ez a tan a görög bölcselet alkalmazása által
jött létre az Atya és Fiú közötti viszony meghatározása
céljából. Meg akarták a viszonyt határozni és alakilag
mindenkorra megállapítani. Ami azonban nehézségekbe ütközött,
mert az egyáltalán nehéz dolog. „Ebből a nehéz dologból
keletkezett aztán a II. és III. század teológiája – mint a
hellén szellem nagy és utolsó terméke.” A hívők gyülekezete
mindaddig nem hasonlít az apostoli gyülekezetekhez, míg a hellén
szellem e nagy eredményétől el nem fordul és az Isten szellemének
létrehozatalához, mely az apostolokban volt, vissza nem tér. Nem
szükség tehát a háromegység körül létrejött viták főbb
vezéreire, mint egy Sabellius,
Samozatai Pál, Arius, Athanasius stb.
térnünk, vagy a vitának eme vezérlő szavaira: „lényegegyenlőség,
lényeghasonlat” stb.
Csak magát az alakiságot említjük meg,
mely Athanásius által teljes győzelemre jutott, abban a formában,
melyben azt a csodatévő Gregorianus egy álom következtében kb.
200 évben először megírt. Látta ugyanis álmában János
apostolt és legszentebb szűz Máriát és hallotta, amint ezek a
háromság titkáról beszélgettek. Gregorius azonnal leírta az
eredményt, amely Expositio fidei (hitmagyarázat) néven ismeretes
és így hangzik: „Van egy tökéletes háromság a dicsőségben,
örökkévalóságban és uralkodásban minden megosztás és
elidegenedés nélkül. Nincs teremtettség vagy alárendeltség a
háromban, sem hozzáadás, amely valamikor nem lett volna vagy
később tétetett volna hozzá. Sohasem szűkölködött az Atya a
Fiú nélkül vagy a fiú a Szentlélek nélkül, hanem változatlanul
ugyanaz a háromság mindenkor.”
Hogy
az ehhez hasonló Athanasiusi tétel általános érvényre jutott,
az nem a Szentlélek vezérlete folytán történt, hanem
Constantinus császár akaratából. Hogy az egyházat megszaggató
viták megszünjenek, egybehívta Constantinus a niceai zsinatot
325-ben. Ezen több, mint 300 püspök jelent meg egy egész sereg
pap kíséretében állami költségen. Páratlan zsinat volt ez a
maga nemében! Ott ültek a martirok csonkított tagjaikkal, a híres
szentek, kikről csodatetteket regéltek. Egyszerű gyülekezeti
tagok nem voltak jelen, mert a papság elkülönítése a néptől
államilag el volt ismerve. Mély csendben ült a méltóságos
gyülekezet, várva a még pogány császár megérkezését.
Végre
megnyílt az ajtó, a császári gárdatisztek bevonultak, jelentvén
a császár megérkezését, mire mindnyájan felálltak helyeikről.
Constantinus bíborba öltözve, a sok aranytól és drágakőtől
csillogó koronával a fején, elfoglalta trónját. S így ő
tartotta meg az első teológiai beszédet latin nyelven és ő volt
a zsinat valóságos vezetője, nem a Szentlélek. Az egység a
császár kívánsága szerint meg-lett. A püspökök, kettő
kivételével, mind aláírták az athanasiusi tételt, mely szerint
a lényegegyenlőséget a lényeghasonlatossággal szemben
elfogadták.
Nagy örömet szerzett
ez látszólag a keresztényeknek, mert hogy az Atya a Fiúval
lényegében egyenlő, az mindenki előtt magától értetődő, aki
imájában a Fiúnak nevét segítségül hívja, mint az Atyáét.
Ezen a zsinaton elfogadták azt is, hogy a Fiú időn kívül álló
és időben kezdet nélküli, az írás nézete szerint, mivel Isten
a Fiú által teremtette meg először a világ idejét (Zsid. 1,2),
úgy a Fiú nem állhat a világ idejében és minthogy a Fiú az
Atyánál volt, mielőtt e világ lenne, eszerint ő nem tartozhatik
a világhoz. Ki az idők előtt vala, az nem tartozhatik az időhöz,
arra nem lehet alkalmazni az előtte vagy utána szót. Ámde Arius
azt tette, amikor tanította, hogy a Fiú nem létezett születése
előtt és volt idő, amikor Ő nem volt. Evvel a Fiút időbeli
lénnyé, időbeli eredetűvé tette. Holott a fiú eredete az
Atyából, az Istenből való Ige, ismerőképességünk előtt titok.
Bármilyen örvendetes
legyen is a niceai szimbólum magyarázata, mégsem más az, mint az
Írástól való eltérés szimbóluma. És pedig azért, mert ez a
szimbólum az Írás fölé helyeztetett és minden más igazságot
ez után formuláltak. Így az ősök hittételei még mindig
nagyobbak az Isten igéinél. A Fiú az Istennel lényegében
egyenlő. Minthogy pedig Isten lényege előttünk ismeretlen, az ő
lényegét a Fiú lényegén ismerjük fel. „Aki engem lát, látja
az Atyát”, (Ján.14:9) mondja a Fiú.
A niceai formuláció
következménye pedig az, hogy az istenfogalmat bölcseletileg
megállapították és ezen istenfogalom szerint a Fiút értették,
minek következtében nem ismerhették meg sem a Fiút, sem az Atyát.
Minthogy pedig mind a Fiú, mind az Atya fogalomra nézve eredetileg
a lényeg oka önmagában van, azonképen kell, hogy a Lélek és Fiú
lényegoka önmagában legyen, mivelhogy lényegében egyenlők. Így
aztán a háromság három lényege minden alárendeltség nélkül
hasonló fenségű és dicsőségű.
A Fiú lényegegyenlősége
azonban az írás szerinti nem eredeti, hanem kölcsönzött.
„Kijöttem az Atyától” (Ján. 16,28). És ez az igazság fontos
és Istenünk szeret bennünket, ha ezt elfogadjuk. Mert az Atya
szeret titeket, mivel ti is szerettek engemet és elhittétek, hogy
én istentől jöttem ki. A Fiúnak van élete önmagában, önmagában
álló isteni élet, amely önmagán kívül semmiféle föltételtől
nem függ, mint ahogy az más teremtménynél van. „Mert miképen
az Atyának van élete önmagában, azonképen adta a Fiúnak is,
hogy legyen élete önmagában” (Ján.5,26).
A Fiúnak teljes
hatalma van minden testen, de ezen hatalom neki adatott,
(Ján.17,2). Az Úr Jézus szavai teremtő erővel bírtak, lélek és
élet voltak, de az Atya adta neki azokat. „Mert amely beszédeket
reám bíztál, nekik adtam (17,8). A Fiúnak isteni dicsősége volt
és mégis úgy nyilatkozik: „Hogy lássák amaz én dicsőségemet,
melyet nekem adtál, mert szerettél engemet a világ fundamentumának
felvettetése előtt” (Ján 17,14).
A Fiú az Atyával lényegében
egyenlő, mert Ő tőle ment ki. „Mert mind aki megszentel, mind
akik megszenteltetnek egy természetből valók, melyre nézve nem
szégyelli azokat atyjafiainak hívni.” (Zsid.2,11). Mindazonáltal
nékünk egy Istenünk van, amaz Atya, akitől mindenek, mi is abban
vagyunk és egy Urunk, a Jézus Krisztus, ki által mindenek vagynak,
mi is ő általa” (1.Kor.8,6). Amiképen a Fiú az Atyától
származik, azonképen ő annak alárendeltje”.
(Megjelent
mint cikk a „Hilfsbote” 1906 januári számában.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése